Overslaan naar hoofdinhoud

Privacy en preventie op sociale media

Een gebruiker die zijn privacy op sociale media op zijn telefoon en laptop beschermt.

Hoewel het gebruik van sociale media alomtegenwoordig is geworden, zijn de veiligheid en privacy van deze netwerken een toenemende zorg. Gebruikers verstrekken grote hoeveelheden gegevens aan deze platforms. Hoe de platforms deze informatie gebruiken, stuurt het debat aan over privacy van sociale media.

Hoewel veel bestuursorganen nu stappen ondernemen om privacywetten voor sociale media te implementeren en veel bedrijven een beleid implementeren om te proberen hun klantgegevens te beschermen, zijn deze beschermingen niet voldoende voor de gemiddelde gebruiker. Gebruikers moeten inzicht hebben in de risico's van het delen van persoonlijke informatie op sociale media om hun privacy te kunnen beschermen. Het is echter ook belangrijk dat gebruikers leren welke aanvullende stappen ze kunnen ondernemen om te beperken hoeveel van hun persoonlijke gegevens ze op deze sites blootstellen.

De risico's van het delen van persoonlijke informatie op sociale media

Wat zijn de concrete problemen rond beveiliging en privacy op sociale netwerken? Er zijn in werkelijkheid veel problemen. Alle gebruikers moeten hiervan op de hoogte zijn voordat ze zich aanmelden voor een account. Dit komt omdat het negeren van de risico's van het delen van persoonlijke informatie op sociale media aanzienlijke gevolgen kan hebben voor onder andere de reputatie en financiën van een persoon of bedrijf.

Hoewel er talloze problemen zijn met betrekking tot privacy op sociale media waar je rekening mee moet houden, geven we hier enkele van de meest relevante.

  1. Vatbaarheid voor hacking: Een van de grootste problemen met de privacy van sociale media is dat scammers en cybercriminelen profielen kunnen doorzoeken naar persoonlijke gegevens die kunnen worden gebruikt voorsocial engineering-technieken bij cyberaanvallen of om bijvoorbeeld inloggegevens te raden.
  2. Meer blootstelling aan phishing: Sociale media moedigen soms interacties tussen vreemden aan, en hackers maken hier misbruik van om phishing-aanvallen uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door ongevraagd berichten op Instagram te sturen waarbij de ontvanger persoonlijke gegevens moet verstrekken om een prijs te claimen voor een fictieve wedstrijd.
  3. Real-time locatietracking: Geotagging en delen in real-time betekent dat het mogelijk kan zijn om de locatie van een bepaalde gebruiker op een bepaald moment te volgen. Dit kan bijvoorbeeld bijzonder gevaarlijk zijn als dieven dit gebruiken om te weten te komen of er iemand thuis is.
  4. Kans op data mining: Privacy van sociale media is een groot probleem omdat deze netwerken gegevens gebruiken voor de meeste van hun activiteiten. Ze gebruiken deze om services aan te passen, advertenties weer te geven, hun klanten te analyseren en bedrijfsmodellen te bouwen. Informatie zoals geboortedatums, e-mails en locaties zijn uitstekend geschikt voor datamining en socialemediaplatformen kunnen hiermee doen wat ze willen.
  5. Mogelijkheid op identiteitsdiefstal: Met alle gegevens die socialemedianetwerken verzamelen, bieden ze cybercriminelen een enorme kans om informatie over mensen te verzamelen. Dit kan leiden tot identiteitsdiefstal en financiële oplichting, zoals creditcardfraude.
  6. Impact op vacatures: Veel werkgevers geven toe dat ze de socialemediaprofielen van kandidaten controleren als onderdeel van hun wervingsproces. Het probleem is dat het gebrek aan privacy op sociale media een invloed kan hebben op je loopbaan als werkgevers beslissingen nemen op basis van wat ze online zien.
  7. Blootstelling aan cyberpesten: Sociale media geven mensen met slechte bedoelingen de mogelijkheid om anderen anoniem te pesten of stalken. Dit heeft in het verleden al voor een aanzienlijke verhoging van de mentale gezondheidsproblemen gezorgd, voornamelijk bij tieners.
  8. Potentieel risico op doxing: Kwaadwillenden kunnen op sociale media zoeken naar privégegevens die later openbaar kunnen worden blootgegeven om de reputatie van een persoon te beschadigen.
  9. Mazen in de wet die de blootstelling van gegevens aanmoedigen: Zelfs als een persoon bijvoorbeeld sterke privacy-instellingen heeft op zijn socialemediaprofiel, kan de inhoud waarin hij andere mensen tagt, openbaar worden gedeeld.
  10. Delen van gegevens met derden: In de meeste gevallen vereisen de gebruiksvoorwaarden voor socialemediaplatformen dat gebruikers ermee instemmen dat het platform informatie deelt met derden. Deze informatie kan op verschillende manieren gebruikt worden, zoals voor gerichte advertenties. Dit is een belangrijk privacyprobleem op sociale media en de reden waarom het belangrijk is om deze voorwaarden te lezen bij het registreren van een account.
  11. Permanente digitale voetafdrukken: Alle berichten op sociale media, inclusief links, foto's en opmerkingen, blijven deel uitmaken van het betreffende platform, zelfs als de oorspronkelijke gebruiker zijn inhoud verwijdert. Mogelijk kunnen deze gegevens op elk moment worden ontdekt, daarom moeten gebruikers altijd de tijd nemen om de gevolgen te overwegen van het plaatsen van iets voordat ze doorgaan.
  12. Aanvullende aanvalsvectoren voor malware: Sociale media geven cybercriminelen een extra manier om aanvallen uit te voeren, bijvoorbeeld door malware te versturen via privéberichten op deze platforms.
  13. Verslavend potentieel: Socialemedianetwerken zijn ontworpen om gebruikers betrokken en actief te houden. Maar dit kan ertoe leiden dat sommigen obsessief gedrag vertonen dat hun echte leven beïnvloedt.
  14. Verspreiding van verkeerde informatie: Omdat er heel weinig mogelijkheden zijn om de inhoud op sociale media te reguleren, staat het bol van valse informatie en propaganda. Het probleem is zo verraderlijk dat het bijna onmogelijk is geworden om te onderscheiden wat er op deze platforms echt is en wat niet.

Sociale media en privacy: problemen met gegevens

Het begrijpen van privacyproblemen op sociale netwerken is een stap in de richting van het verminderen van het probleem te verminderen. Maar gebruikers die zichzelf echt willen beschermen terwijl ze online zijn, moeten begrijpen welk type gegevens het meest relevant is voor deze zorgen. Dit kan hen helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen over hoe ze deze netwerken gebruiken en welke informatie ze delen.

In sommige gevallen worden gegevens onvrijwillig gedeeld, en gebeurt het alleen maar door deze netwerken te gebruiken. Trackingcookies op deze sites volgen bijvoorbeeld de online activiteiten van een gebruiker, zoals de websites die ze bezoeken, wat ze op hun profielen delen en wat ze online kopen. Dit soort gegevens is vooral nuttig voor adverteerders, die vervolgens aangepaste advertentiesegmenten kunnen maken voor een specifiek doelpubliek.

Andere gegevens die derden, waaronder hackers, mogelijk verzamelen van sociale media, zijn onder meer:

  • Relatiestatus
  • Arbeidsgeschiedenis
  • Religieuze overtuiging
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Telefoonnummers en e-mailadressen
  • Woonplaats of huidige locatie (of zelfs exact adres)
  • Check-in locaties en geotags
  • Hobbies
  • Interesses
  • Gedeelde foto's, video's, persoonlijke updates en links
  • Activiteit op sociale media, zoals likes en shares

Al deze informatie is ongelooflijk nuttig bij het profileren van gebruikers van sociale media. Hoewel dit vaak wordt gebruikt om gepersonaliseerde ervaringen op sociale media te creëren, zoals gerichte advertenties en voorgestelde accounts om te volgen, kunnen hackers deze informatie ook gebruiken om social engineering-tactieken te verfijnen om het succes van hun aanvallen te vergroten.

Privacywetten op sociale media

Om het gebrek aan privacy op sociale media aan te pakken, hebben veel regeringen en internationale organisaties rechtsinstrumenten die helpen bij het verminderen van enkele van de problemen die zijn ontstaan rond deze netwerken.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een Europees beleid dat persoonsgegevens beschermt. Een van de vele bepalingen van de AVG is dat gebruikers zich moeten aanmelden of registreren voor marketingberichten en akkoord moeten gaan met het privacybeleid. De AVG omvat ook de wet op het recht om vergeten te worden, waarmee mensen kunnen verzoeken dat al hun gegevens uit bedrijfsdatabases worden verwijderd.

De Amerikaanse tegenhanger van de AVG is de California Consumer Privacy Act (CCPA), een privacywet voor sociale media die in 2020 in werking is getreden. Deze wet beperkt het vermogen van technologiebedrijven om gegevens te verzamelen en geeft personen meer macht over het gebruik en de verwerking van hun persoonlijke informatie. De CCPA kan ook dicteren welke gegevens sociale medianetwerken van gebruikers mogen verzamelen.

De VS beschermen minderjarigen ook tegen privacyproblemen op sociale media via de Children’s Online Privacy Protection Rule (COPPA) De wet is sinds 2000 van kracht en verplicht alle operators van online diensten en websites om de privacy van kinderen onder de 13 jaar te waarborgen. Websites moeten bijvoorbeeld bewijzen dat ze ouderlijke toestemming hebben om persoonlijke informatie over minderjarigen te verzamelen en beperken hoe ze deze groep kunnen benaderen.

Cyberpesten is nog een ander groot probleem. Daarom introduceerde Australië de Social Media (Anti-Trolling)-wet in 2022 om het netwerkgebruik te reguleren naast de Online Privacy Bill. Samen helpen deze wetten gebruikers van sociale media om klachten in te dienen tegen laster, om de leeftijdsverificatie van gebruikers te vereisen en boetes op te leggen voor inbreuken op de privacy.

Privacybeleid voor sociale media voor bedrijven

Bedrijven hebben een paar unieke privacyproblemen met sociale media. Het is daarom essentieel voor alle bedrijven en organisaties om te begrijpen hoe ze hiermee moeten omgaan. Het is belangrijk om de zorgen te begrijpen, maar het is ook cruciaal om een sterk privacybeleid voor sociale media op te stellen voor de bescherming van het bedrijf, de werknemers en de klanten. Hier zijn een paar praktische tips voor het omgaan met socialemedia-accounts van organisaties:

  • Vraag altijd toestemming voordat je een bericht plaatst.
  • Begrijp het privacybeleid van elk sociaal netwerk dat wordt gebruikt.
  • Ontwikkel een reeks communityregels en -richtlijnen en zorg ervoor dat reacties en berichten gemodereerd worden.
  • Maak het voor klanten duidelijk hoe en waar hun informatie kan worden gebruikt op socialemedianetwerken.
  • Wis gegevens en berichten op verzoek.
  • Creëer een duidelijk beleid voor sociale media en een plan voor crisismanagement.
  • Als je met influencers werkt, zorg er dan voor dat ze alle relevante privacyproblemen op sociale media begrijpen.
  • Implementeer een systeem voor het omgaan met inbreuken en hacks.
  • Bied verplichte trainingen voor beveiligingsbewustzijn aan medewerkers.

Voor de meeste organisaties zijn sociale media nu een belangrijk aspect van hun marketingstrategie. Hoewel deze netwerken een geweldige manier kunnen zijn om de naamsbekendheid te vergroten en klanten te bereiken en zelfs de verkoop te bevorderen, is het belangrijk voor bedrijven om te begrijpen hoe klanten de privacy van sociale media ervaren en hen gerust te stellen over de veiligheid en privacy van hun gegevens.

Hoe bescherm je jezelf op sociale media?

Van de vele vragen over privacy op sociale media is de meest relevante vraag misschien wel hoe je jezelf kunt beschermen op sociale media. Het is natuurlijk mogelijk om gewoon geen socialemedia-account aan te maken of op een andere manier gebruik te maken van deze platformen. In een digitaal verbonden samenleving is dit echter voor de meeste mensen onpraktisch. De meeste mensen willen op zijn minst een professioneel profiel op LinkedIn voor zakelijke netwerken. Het maakt niet uit hoe veel of hoe weinig iemand zich met sociale media bezig houdt, er zijn tal van maatregelen om privacyproblemen op sociale media te beperken. Hier zijn een aantal dingen om te overwegen:

  1. Vermijd het delen van traceerbare details: Probeer geen details of foto's en video's te delen waarmee volgers live locaties of dagelijkse routines kunnen zien. Het is een goede gewoonte om pas te delen na het verlaten van een locatie.
  2. Deel nooit identificaties: burgerservicenummers, rijbewijzen, bankrekeningnummers, paspoortnummers of andere unieke identificatienummers vormen een van de grootste beveiligingsproblemen op sociale media, omdat ze kunnen leiden tot identiteitsdiefstal en financiële fraude.
  3. Deel zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens: De meeste socialemediaplatforms vragen gebruikers om een profiel in te vullen met verjaardagen, woonplaatsen, scholen en interesses. Hiervan kan misbruik worden gebruikt voor social engineering, deel daarom het absolute minimum.
  4. Probeer volgers te beperken: Sociale media zijn gebouwd rond het idee dat iedereen een vriend kan zijn. Cybercriminelen spelen hierop in. Behalve voor publieke figuren of mensen die anderszins een openbaar profiel nodig hebben, accepteer je best alleen vriendschapsverzoeken van mensen die je persoonlijk kent of die een privéaccount hebben.
  5. Gebruik sterke wachtwoorden: Gebruik een wachtwoordmanager om unieke wachtwoorden aan te maken en op te slaan om de beveiliging van socialemedia-accounts te verbeteren.
  6. Schakel verbeterde aanmeldingsfuncties in: om de privacy van socialemediagegevens te maximaliseren, bieden de meeste socialemediaplatforms multifactorauthenticatie en vereisen ze meestal dat gebruikers dit inschakelen voor extra beveiliging.
  7. Gebruik extra privacy-instellingen: De meeste socialemediaplatforms schakelen standaard privacy-instellingen in wanneer gebruikers een account instellen. Het is echter aan de gebruiker om deze af te stellen. Neem daarom de tijd om deze instellingen door te nemen en ze zo veilig mogelijk te maken.
  8. Schakel automatisch afmelden in: socialenetwerksites hebben meestal een instelling om automatisch af te melden wanneer accounts worden geopend op niet-herkende apparaten of onbekende locaties. Zorg ervoor dat deze instelling is ingeschakeld.
  9. Vermijd openbare wifi: Probeer niet aan te melden op socialemedia-accounts via openbare, onveilige openbare wifinetwerken. Hackers kunnen dit gebruiken om aanmeldingsgegevens te stelen en het bijbehorende socialemediaprofiel over te nemen. Zorg indien nodig voor een betrouwbare VPN (virtual private network).
  10. Controleer e-mails over veiligheid: De meeste sociale netwerken sturen automatisch beveiligingswaarschuwingen via e-mail wanneer iemand probeert in te loggen vanaf een onbekend apparaat of locatie. Controleer deze e-mails om er zeker van te zijn dat er geen ongeoorloofde aanmeldingen zijn. Houd er rekening mee dat sommige e-mails met beveiligingswaarschuwingen phishing kunnen zijn, klik dus niet op links of bijlagen.
  11. Verwijder inactieve accounts: Sluit alle sociale netwerkaccounts die je niet gebruikt, omdat dit extra aanvalsvectoren voor hackers kunnen zijn.
  12. Houd software up-to-date: Zorg ervoor dat alle software en apps, inclusief browsers en apps voor sociale netwerken, up-to-date zijn en implementeer de nieuwste beveiligingspatches.
  13. Lees de voorwaarden: Wanneer je je aanmeldt voor een account, neem dan een paar minuten de tijd om de voorwaarden van de website te lezen om te zien welke gegevens worden verzameld en hoe deze worden gebruikt. Dit kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de privacy van sociale media.
  14. Let op wat je online zet: Ook al kunnen ze worden verwijderd, alle foto's, video's en berichten op sociale media laten een digitale voetafdruk achter. Bovendien kunnen cybercriminelen foto's gebruiken waarop herkenbare details te zien zijn, zoals instapkaarten, schoolnamen of straatnaamborden.
  15. Schakel geolocaties uit: In de meeste gevallen zijn geolocatieservices niet vereist om sociale media te gebruiken. Als je dit uitschakelt, zorg je er ook voor dat berichten niet automatisch worden gegeotagd.
  16. Zorg ervoor dat vrienden en kennissen op de hoogte zijn van jouw voorkeuren: Het gebruik van sociale media is zo normaal geworden dat veel mensen vergeten na te denken over de invloed van hun berichten op anderen. Mensen die liever niet in de berichten van anderen verschijnen, of die bijvoorbeeld geen afbeeldingen van hun kinderen willen delen, moeten dit aan anderen laten weten. Vraag altijd om toestemming voordat je een bericht plaatst en verwijder berichten altijd als iemand dit vraagt.

Privacy op sociale media begrijpen

Met het alomtegenwoordige gebruik van deze netwerken, worden privacykwesties op sociale media steeds relevanter. Hoewel ze hun voordelen hebben, is het aan de eindgebruiker om te begrijpen hoe hun gegevens door deze websites worden beheerd. In de meeste gevallen gaan mensen akkoord met de gebruiksvoorwaarden zonder deze grondig te lezen. Op deze manier krijgen socialemedianetwerken de mogelijkheid om gebruikers te profileren en hun gegevens te verkopen aan bijvoorbeeld externe adverteerders. Dit zorg voor veel problemen met de privacy van sociale media, en gebruikers moeten leren hoe ze deze platforms kunnen gebruiken terwijl ze zichzelf en hun gegevens zo goed mogelijk beschermen.

Gerelateerde artikels en links:

Gerelateerde producten en diensten:

Privacy en preventie op sociale media

Ondanks de populariteit van deze netwerken, wordt de privacy op sociale media een steeds grotere zorg. Dit is wat gebruikers moeten weten.
Kaspersky logo

Gerelateerde artikelen