Een nieuwe studie van Kaspersky laat zien dat gebruikers tegenstrijdig kunnen zijn in hun digitale gewoonten en houding ten opzichte van digitale privacy. Terwijl 53 procent gelooft dat het afdekken van de webcam op hun apparaten een voldoende effectieve maatregel is om hun privacy te beschermen, speelt 39 procent van de respondenten online minigames en doen ze online testen voor de lol. Daarbij geven ze hun persoonlijke gegevens aan onbetrouwbare bronnen om toegang te krijgen tot die games en posten ze hun resultaten op sociale media. Hierdoor raken ook hun vrienden betrokken bij deze vorm van onzorgvuldige gegevensdeling.
Opvallend is dat meer dan de helft (55%) van alle gebruikers zich zorgen maakt dat spraakassistenten voortdurend meeluisteren en persoonlijke informatie verzamelen. Als reactie hierop zet een vierde van de respondenten (25%) hun apparaten in de vliegtuigmodus tijdens belangrijke privégesprekken.
Tegelijkertijd denkt 36 procent van de gebruikers ten onrechte dat het activeren van de incognitomodus hen online volledig onzichtbaar maakt. Daarnaast is een verrassende 19 procent bereid om op onbekende links in messengers te klikken, waardoor ze mogelijk hun beveiliging in gevaar brengen.
Kaspersky’s webcontent analist Anna Larkina legt uit: "Ons onderzoek laat nogmaals zien waarom het zo belangrijk is om goed geïnformeerd te zijn over cybersecurity en digitale privacy. Voor je online veiligheid is het essentieel om kritisch te blijven en alleen gebruik te maken van betrouwbare bronnen en feiten. Dat betekent dan ook dat je geen gebruik moet maken van onbewezen technieken en mythes moet negeren."
Het volledige Kaspersky-rapport 'Excitement, Superstition and great Insecurity - How global Consumers engage with the Digital World' is beschikbaar via deze link.
Over het onderzoek
In juni 2024 gaf Kaspersky opdracht aan Arlington Research om een online enquête uit te zettem onder 10.000 respondenten om de houding van de respondenten te onderzoeken als het gaat om hun huidige digitale bijgeloof, de rol van AI in het leven van de mens en het onderwerp van digitale onsterfelijkheid. De steekproef omvatte 1000 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, en 500 uit Spanje, Italië, Portugal, Brazilië, Mexico, Rusland, Kazachstan, India, China, Indonesië, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika. De cijfers uit dit artikel zijn gebaseerd op de resultaten uit de EU en UK.