Bijna de helft (45,47 procent) van het wereldwijde mailverkeer bestond in het derde kwartaal van dit jaar uit spam. Dit is een lichte daling van 1,09 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Daarbij staat Nederland wereldwijd op plaats vijf (4,96 procent) als bron van de spam
Schadelijke e-mailbijlagen
In totaal werden er in het derde kwartaal 35.958.888 stuks malware gedetecteerd door Kaspersky’s Mail Anti-Virus. Dat is 1,7 miljoen meer dan in het vorige kwartaal.
Daarbij waren de trojans van de Agensla-familie (9,74 procent) de meest wijdverspreide malware in spam. Deze trojans zijn ontworpen om inloggegevens van het apparaat van hun slachtoffer te stelen. Op de tweede plaats staat de Badun-familie, die bestaat uit verschillende typen malware die vermomd zijn als elektronische documenten. Noon spyware (5,19 procent) staat op de derde plek. Deze familie omvat kwaadaardige softwareprogramma’s die wachtwoorden stelen van webbrowsers en toetsaanslagen opnemen op de computer van de gebruiker. Op plaats vier staat de Taskun-family, een kwaadaardig programma ontworpen om de activiteiten van de gebruiker digitaal te bespioneren, zoals toetsenbordinvoer onderscheppen, schermafbeeldingen maken, een lijst van activiteiten vastleggen, en meer.
Cybercriminelen richten zich op bedrijven
Een nieuwe trend in spamberichten gericht op het stelen van bedrijfsgegevens dook op dit derde kwartaal. Cybercriminelen vroegen de ontvangers namelijk een betaling te verrichten, maar wanneer zij naar de website gaan om het betaalverzoek te bekijken, werd hen gevraagd de inloggegevens voor hun werkaccount in te voeren. Als ze hier gehoor aan gaven, kregen de cybercriminelen de inloggegevens van het account in handen.
Anderzijds werden merknamen misbruikt door cybercriminelen om te dienen als lokaas tijdens phishing aanvallen. Wereldwijde internetportals (20,68 procent) worden daarbij het vaakst gebruikt, gevolgd door webwinkels (20,63 procent), banken (11,94 procent), betalingssystemen (7,78 procent) en sociale netwerken en blogs (6,24 procent)*.
Vooruitblik
In het vierde kwartaal van dit jaar kunnen mailings met kerst- en nieuwjaarsthema worden verwacht. In de aanloop naar de feestdagen doen veel mensen aankopen bij online winkels, een feit dat door cybercriminelen wordt uitgebuit. Anonieme nepwinkels die geld aannemen voor niet-bestaande producten of producten die niet aan de normen voldoen, zullen in deze periode waarschijnlijk een populaire oplichtingsmethode zijn. Daarnaast is het belangrijk op te passen voor frauduleuze kopieën van handelsplatforms van grote namen - dergelijke sites schieten traditioneel als paddenstoelen uit de grond vóór de feestdagen. Ook zakelijke gebruikers moeten op hun hoede zijn - zelfs een felicitatie-e-mail die van een partner lijkt te komen, kan phishing zijn voor vertrouwelijke informatie.
* De beoordeling van organisaties die het doelwit zijn van phishing is gebaseerd op de activering van de deterministische component in het Anti-Phishing-systeem op gebruikerscomputers. De component detecteert alle pagina's met phishing-inhoud die de gebruiker heeft geprobeerd te openen door een link in een e-mailbericht of op het web te volgen, zolang er links naar deze pagina's aanwezig zijn in de database van Kaspersky.