In heel Europa zorgen de hoge kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor 2024. Het gevolg is dat consumenten op hun hoede zijn en minder geld uitgeven aan alles, van eten tot online winkelen en smartphones. Maar in een poging om dit jaar digitaal te bezuinigen, riskeren ze ook hun persoonlijke privacy in gevaar te brengen door inloggegevens voor streamingdiensten vrijwillig te delen, toont onderzoek van Kaspersky aan. Zeker met het oog op Safer Internet Day is het van belang dat consumenten, ondanks hun digitale besparingen, goed blijven letten op hun online veiligheid.
Online aankopen verhoogt risico op betalingsfraude
Nu mensen hun uitgavenpatroon aanscherpen om de kosten van het levensonderhoud te drukken, verwacht 53 procent van de Nederlandse respondenten dat ze beter zullen opletten hoe ze online betalingsinformatie opslaan. Met 'one-click payments', die slechts milliseconden in beslag nemen om online aankopen te betalen, kunnen consumenten financiële gegevens opslaan bij hun favoriete winkels. Veel bedrijven bieden dit aan als een manier om snel en gemakkelijk aankopen te betalen bij het afrekenen, maar de beveiligingstokens van winkeliers zijn niet altijd zo veilig als ze lijken.
Volgens de Kaspersky-experts zijn oplichting en phishing geliefde tactieken voor fraudeurs die op zoek zijn naar winst. In de eerste 10 maanden van 2023 identificeerde het bedrijf wereldwijd 30.803.840 phishingaanvallen gericht op online winkelen, betalingssystemen en bankinstellingen. E-commerceplatformen werden in 43,5 procent van alle aanvallen (13.390.142 aanvallen) als lokmiddel gebruikt.
Ondanks dit feit is 63 procent van de Nederlandse respondenten gretig op zoek naar meer online koopjes. En 51 procent is van plan om verschillende gratis online activiteiten te verkennen, waardoor ze mogelijk meer worden blootgesteld aan online fraude.
Inlog streamingdiensten
Naast het feit dat minder mensen van plan zijn om hun smartphone dit jaar te upgraden om de impact op hun levensonderhoudkosten te verlichten, zullen streamingdiensten ook een klap krijgen in 2024. 36 procent van de respondenten verwacht het aantal streamingdiensten waarop ze geabonneerd zijn te verminderen en 38 procent geeft toe dat ze het prettig vinden om logins te delen met vrienden en familie. Onder de Gen Z en Millenials is dit zelfs 46 procent.
Alarmerend is dat bijna een vijfde (20%) toegeeft dat ze van plan zijn om illegaal films of tv te downloaden of te streamen, waardoor ze worden blootgesteld aan fraude of het delen van persoonlijke informatie op het dark web. Ondanks internationale verschillen is er wereldwijd een consistente trend om streamingdiensten te beperken als kostenbesparende maatregel.
"Hoe geweldig het internet ook kan zijn om prijzen te vergelijken en koopjes te scoren, is het ook een toevluchtsoord voor fraudeurs en oplichters. Het is dus echt belangrijk dat mensen bij het maken van hun persoonlijke financiële prioriteiten voor dit jaar en het zorgvuldig onderzoeken van hun online uitgaven, waakzaam blijven op mogelijke gevaren. Het is ook noodzakelijk om aan je veiligheid te denken wanneer je wachtwoorden deelt met vrienden en familie. Het lijkt misschien ruimhartig en onschuldig, maar één gelekt wachtwoord kan gemakkelijk leiden tot veel gelekte accounts en een heleboel bijkomende kosten. Door beter op te letten welke winkels je financiële gegevens willen hebben en geen streaming wachtwoorden te delen, kun je een meer georganiseerde, veilige en kosteneffectieve digitale levensstijl creëren," zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.
Om online veilig te blijven, ondanks digitale besparingen, kunnen consumenten de volgende stappen ondernemen:
- Beveilig alle apparaten die je gebruikt voor online transacties – zoals bankieren, winkelen, socializen, - door tijdig updates te installeren en gebruik te maken van internetbeveiliging.
- Gebruik een uniek, complex wachtwoord voor al je online accounts.
- Bekijk je privacy- en beveiligingsinstellingen zorgvuldig en beperk wat gezien en gedeeld kan worden met anderen/derde partijen.
- Schakel apps en functies uit, tenzij je ze gebruikt.
- Schakel volg- en locatiediensten uit en wis je cookies regelmatig.
- Controleer met diensten zoals "Have I Been Pwned" om te zien of een van je digitale accounts is gelekt.
Onderzoeksmethodologie
In opdracht van Kaspersky stuurde Arlington Research een online enquête uit
onder 5.500 volwassenen in de leeftijd van 18-64 jaar in het Verenigd
Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland met nationaal
representatieve quota's voor geslacht, leeftijd en regio. Het onderzoek vond
plaats tussen november en december 2023 en in Nederland deden er 500 respondenten
mee.