Overslaan naar hoofdinhoud

29% van Europese werknemers gelooft dat AI een betere baas kan zijn dan een mens

14 augustus 2024

Uit nieuw onderzoek van Kaspersky blijkt dat kunstmatige intelligentie vandaag de dag nieuwe rollen inneemt op verschillende gebieden. Zo zien respondenten AI als een teamlid op werk en gelooft bijna een derde (29%) dat AI een eerlijkere baas kan zijn dan een mens vanwege de onpartijdigheid. Daarnaast voorziet 41 procent van de respondenten dat kinderen in de nabije toekomst les krijgen via virtuele ervaringen en Metaverses.

AI is razendpopulair en het is daarom niet gek dat veel mensen uitkijken naar de mogelijkheden die het kan brengen. Op basis van statistieken van Similarweb heeft ChatGPT, een van 's werelds populairste chatbots, 153 miljoen bezoeken gehad in de eerste maand na de lancering in november 2022. In april 2024 bereikte het een piek van 2 miljard bezoeken. In het licht van de snelle ontwikkelingen op het gebied van AI heeft Kaspersky een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar het huidige niveau van vertrouwen in AI. In het onderzoek is gekeken naar de rol van AI, van managementfuncties op de werkplek tot aan hulp bij belangrijke beslissingen in het leven.

Bijna de helft van de respondenten (48%) is van mening dat AI al een onvermijdelijk onderdeel van hun leven is, waarbij 38 procent positief is over het potentieel van AI om spannende mogelijkheden te creëren en de toekomst te verbeteren. De meerderheid van de respondenten denkt dat AI capaciteiten heeft op creatief gebied – 64 procent gelooft dat AI een geloofwaardige producent van kunstwerken is.

De helft van de respondenten (50%) zou AI willen gebruiken om hun dagelijks leven efficiënter te maken. AI kan hierdoor worden beschouwd als een metgezel en assistent in het dagelijks leven. 38 procent van de respondenten wil een AI-chatbot gebruiken om online gesprekken te voeren en 25 procent zou het gebruiken om hen te helpen de juiste partner te vinden op een datingapp. 44 procent gelooft zelfs dat menselijke relaties zullen veranderen door de impact van AI als virtuele personages echte partners gaan vervangen.

"We zien dat AI steeds meer wordt gebruikt als een waardevol hulpmiddel dat mensen op verschillende gebieden helpt. Naast traditionele toepassingen, zoals het verwerken en analyseren van gegevens, worden intrigerende persoonlijke taken aan AI toevertrouwd, zoals romantiek, onderwijs en werk. Naarmate AI-technologieën zich blijven ontwikkelen, wordt hun potentieel om innovatie te stimuleren en menselijke ervaringen te verbeteren nog groter. Deze vooruitgang brengt echter ook onverwachte risico's en geavanceerde bedreigingen met zich mee. Deze bedreigingen zijn variërend van overmatig vertrouwen - te veel vertrouwen stellen in AI-advies - tot door AI gegenereerde phishing, deepfakes en identiteitsdiefstal. Dit zijn de uitdagingen die we op meerdere niveaus moeten aanpakken," zegt Vladislav Tushkanov, Research development group manager bij Kaspersky. 

Het volledige rapport is beschikbaar via deze link.

Over het onderzoek
In juni 2024 gaf Kaspersky opdracht aan Arlington Research om een online enquête uit te zetten onder 10.000 respondenten om de houding van de respondenten te onderzoeken als het gaat om hun huidige digitale bijgeloof, de rol van AI in het leven van de mens en het onderwerp van digitale onsterfelijkheid. De steekproef omvatte 1000 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, en 500 uit Spanje, Italië, Portugal, Brazilië, Mexico, Rusland, Kazachstan, India, China, Indonesië, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika. De cijfers uit dit artikel zijn gebaseerd op de resultaten uit de EU en UK.   

29% van Europese werknemers gelooft dat AI een betere baas kan zijn dan een mens

Uit nieuw onderzoek van Kaspersky blijkt dat kunstmatige intelligentie vandaag de dag nieuwe rollen inneemt op verschillende gebieden. Zo zien respondenten AI als een teamlid op werk en gelooft bijna een derde (29%) dat AI een eerlijkere baas kan zijn dan een mens vanwege de onpartijdigheid. Daarnaast voorziet 41 procent van de respondenten dat kinderen in de nabije toekomst les krijgen via virtuele ervaringen en Metaverses.
Kaspersky logo

Over Kaspersky

Kaspersky is een internationaal bedrijf dat is opgericht in 1997 en dat is gespecialiseerd in cyberbeveiliging en digitale privacy. Dankzij de uitgebreide bedreigingsintelligentie en beveiligingsexpertise van Kaspersky zijn tot nu toe meer dan een miljard apparaten beschermd tegen opkomende cyberbedreigingen en gerichte aanvallen. Kaspersky transformeert voortdurend haar innovatieve oplossingen en diensten om bedrijven, kritieke infrastructuren, overheden en consumenten wereldwijd te beschermen. Onder het allesomvattende beveiligingsportfolio van Kaspersky vallen toonaangevende endpointbescherming, gespecialiseerde beveiligingsproducten en diensten, evenals Cyber Immune-oplossingen waarmee geavanceerde en evoluerende digitale bedreigingen kunnen worden bestreden. We helpen meer dan 200.000 zakelijke klanten te beschermen wat het belangrijkste voor ze is. Meer informatie vind je op www.kaspersky.nl.

Verwant artikel Information