Het vermijden van mobiele telefoonfraude maakt tegenwoordig deel uit van ons digitale leven, vooral omdat oplichters steeds weer nieuwe manieren bedenken om mensen te misleiden. Sommige oplichtingspraktijken zijn echter niet altijd even duidelijk, dus het is belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe scams en te leren hoe je ze kunt identificeren. Zeker omdat het soms niet gemakkelijk is om je persoonlijke accounts terug te krijgen als ze eenmaal gekraakt zijn.
Wat is telefoonfraude?
Mobiele telefoons zijn tegenwoordig een van onze favoriete eigendommen en cybercriminelen weten dit. We hebben ze altijd bij ons en gebruiken ze om toegang te krijgen tot de meest persoonlijke informatie. We hebben bankgegevens, e-mails en andere gevoelige gegevens gekoppeld aan onze telefoons, waardoor het een perfect gecentraliseerd doelwit is voor identiteitsdiefstal en fraude.
Mobiele telefoonfraude probeert je zover te krijgen dat je je apparaat vrijwillig besmet of privé-informatie overhandigt.
Veelvoorkomende vormen van mobiele telefoonfraude zijn:
- Virusscams voor mobiele telefoon
- SMS-phishing (Smishing)
- Voice-phishing (Vishing)
- “One Ring”-oplichting
Wat zijn virusscams voor mobiele telefoons?
Een virusscam geeft een valse waarschuwing dat er een virus is ontdekt op je telefoon.
Terwijl je met je telefoon aan het internetten was, heb je misschien weleens een pagina zien verschijnen met zo’n soort waarschuwing. Er staat in dat een scan van je telefoon een virusbesmetting aan het licht heeft gebracht, waardoor je dringend actie moet ondernemen.
De virusscam spoort je aan om een "antivirus"-app te downloaden die eigenlijk malware of spyware is. Als deze schadelijke code eenmaal op je smartphone staat, kunnen oplichters andere apparaten besmetten of die van jou hacken. De eenvoudigste manier om je tegen dit soort aanvallen te beschermen, is door cyberbeveiliging op je telefoon te installeren, zoals Internet Security voor Android.
Wat is telefoon-vishing?
Vishing, of "voice phishing", is belfraude waarmee je via een oproep wordt aangespoord om actie te ondernemen.
Bij “vishing” zullen oplichters zich voordoen als een authentieke persoon of organisatie om je vertrouwen te winnen. Ze kunnen zich uitgeven als een onderdeel van een officieel bedrijf of overheidsdienst en je ervan overtuigen dat je persoonlijke informatie of geld moet geven.
Met dit soort fraude wordt geprobeerd om je tijdens het telefoongesprek in actie te laten komen. Zij rekenen op de urgentie en hopen dat je ze 'in paniek' zult geven wat ze willen. Daarom zullen de oplichters je aansporen om tijdens het gesprek zelf te betalen of informatie te delen, in plaats van je te vragen een vervolgactie uit te voeren (als ze eenmaal hebben opgehangen).
Wat is SMS-phishing?
SMS-phishing, of "smishing", houdt in dat een oplichter je via een sms-bericht in actie laat komen.
In deze berichten kunnen malware-sms-links worden verzonden en wanneer je deze link opent kan je apparaat geïnfecteerd raken met malware of spyware. Soms zal de crimineel je echter aansporen om een ander soort actie te ondernemen. Andere acties zijn bijvoorbeeld het bellen van een betalen-per-minuut-telefoonnummer, een abonnement afsluiten of persoonlijke informatie van je afdwingen.
Wat is One Ring-oplichting?
Bij One Ring-oplichting krijg je een oproep van een onbekend nummer dat maar één keer overgaat, met de bedoeling om je terug te laten bellen. Deze belfraude werkt omdat fraudeurs er meestal op gokken dat de nieuwsgierigheid het wint van je kritische beoordelingsvermogen. Maar hier is de oplichting: er worden kosten in rekening gebracht als je belt, en de oplichter maakt er winst mee. De oproepen zijn meestal afkomstig van een internationaal netnummer, waardoor de kosten worden veroorzaakt. Soms wordt er een voicemail achtergelaten, om de kans te vergroten dat je actie onderneemt. Wees dus op je hoede als je een oproep of voicemail krijgt van een nummer dat je niet herkent of waarvan je geen oproep verwacht.
Hoe kun je mobiele telefoonfraude voorkomen?
Elke vorm van oplichting heeft zijn eigen kenmerken, maar over het algemeen hebben ze een aantal gemeenschappelijke doelen en methoden. Omdat er voortdurend nieuwe scams verschijnen, moet je voorbereid zijn op onverwachte situaties.
Om dit soort mobiele telefoonfraude te vermijden, moet je altijd goed letten op wat ze van je vragen. Daarnaast kun je zorgen voor een betere bescherming van je digitale leven om er zeker van te zijn dat je veilig bent.
Hoe kun je mobiele telefoonfraude identificeren?
Normaal gesproken spelen dit soort oplichtingspraktijken met je emoties en proberen ze je vertrouwen te winnen. Hieronder volgen een aantal emotionele motivaties achter oplichting:
Spoed of dreigementen kunnen je bereid maken om snel te handelen. Als je bang bent of je maakt je zorgen dat er consequenties zijn als je geen actie onderneemt, pauzeer dan en stel vragen. Elke betrouwbare persoon zal je vragen beantwoorden en je in staat stellen om te verifiëren of zijn of haar beweringen waar zijn. Oplichters zullen de druk verhogen. Veelvoorkomende onderwerpen die urgentie vereisen zijn schulden, belastingrestitutie of beschuldigingen van een misdrijf.
Empathie komt voort uit een verzoek om anderen in nood te helpen, waardoor het voor jou moeilijker wordt om te weigeren. Als je je schuldig voelt omdat je je verzet of je afvraagt of het wel waar is, kan dit een waarschuwing zijn. Oplichters kunnen doen alsof ze deel uitmaken van een liefdadigheidsinstelling of een ander maatschappelijk doel. Ze kunnen je proberen te misleiden door een recente natuurramp of een ander actueel onderwerp als onderdeel van hun verhaal te gebruiken.
Grote beloften stimuleren je om te doen wat de oplichter van je vraagt in ruil voor een beloning. Als je opwinding of hoop voelt voor wat je wordt aangeboden, kun je beter voorzichtig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het winnen van een prijs of het krijgen van een enorme korting op een vakantiepakket.
Bij al dit soort fraude word je gemotiveerd om op het verzoek in te gaan. Hieronder zetten we de meest voorkomende scam-verzoeken voor je op een rijtje:
- Geld betalen vooral contant of soms met een cadeaubon. Het is lastig om voor dit soort zaken een schadevergoeding te krijgen.
- Informatie geven zoals een bankrekeningnummer, BSN-nummer of online inlogcode.
- Een website bezoeken via een link om in te loggen op een account of om meer info te ontvangen.
- Een app of bestand downloaden zoals een antivirusapplicatie.
Als je een van deze signalen opmerkt wanneer je wordt benaderd of gewaarschuwd via de telefoon, wees dan heel voorzichtig. In de meeste gevallen moet je ofwel weigeren ofwel de actie uitstellen om wat extra onderzoek te verrichten.
Tips om mobiele telefoonfraude te voorkomen
Je kunt jezelf het best beschermen door extra bewust te zijn van je telefoongebruik. Naast voorbereid zijn om telefoonfraude te herkennen, kun je ook de veiligheid in je privéleven verbeteren.
Hier zijn enkele nuttige tips om beter bestand te zijn tegen mobiele telefoonfraude:
Gebruik op openbare wifi een virtueel privénetwerk (VPN). VPN-versleuteling voorkomt dat je gegevens tijdens de overdracht worden bekeken. Ook anonimiseren deze diensten je gegevens, zodat ze niet naar jou kunnen worden herleid via het IP-adres of op een andere manier. Probeer Kaspersky VPN Secure Connection als je op zoek bent naar een service om je webgebruik onderweg of thuis te beschermen.
Maak extra veilige wachtwoorden aan. Gebruik nooit hetzelfde wachtwoord. Voor elk wachtwoord kun je het beste een willekeurige reeks tekens gebruiken. Zorg ervoor dat je letters en tekens, d.w.z. symbolen, getallen, hoofdletters en kleine letters, met elkaar afwisselt. Als je een wachtwoordzin gebruikt die een paar korte woorden combineert die je kunt onthouden, vervang dan een aantal van de letters door tekens of cijfers.
Maak langere pincodes aan. Gebruik, indien mogelijk, in plaats van een 4-cijferige pincode voor je schermvergrendeling, een pincode van 6 cijfers. 6-cijferige pincodes hebben meer mogelijke combinaties, waardoor het moeilijker is voor hackers om met brute force in je telefoon of account te komen. Gebruik nooit data of andere persoonlijke informatie, aangezien hackers meestal iets proberen dat publiekelijk over jou te vinden is voordat ze willekeurig gaan raden. Gebruik ook geen basisnummercombinaties zoals "0000" of "1234".
Bewaar je unieke wachtwoorden in een beveiligde online kluis. Om al je persoonlijke wachtwoorden en pincodes te onthouden, gebruik je een service zoals Kaspersky Password Manager. Het bijhouden van een notitieboekje met wachtwoorden of het opslaan in je telefoonnotities is erg gevaarlijk en moet vermeden worden. Wachtwoordmanagers versleutelen je gegevens zodat ze niet door hackers kunnen worden gelezen. Je hoeft slechts één hoofdwachtwoord te onthouden om toegang te krijgen tot de kluis. Zorg ervoor dat dit een van je sterkste en meest complexe codes is om te voorkomen dat kwaadwillenden binnenkomen.
Geloofwaardige prijzen die je kunt winnen vragen niet om een vergoeding. Als iemand je vraagt om iets te betalen, kun je beter ophangen. Het is dan zeer waarschijnlijk dat het om oplichting gaat.
Gebruik een oproepblokkerings-app. Deze apps identificeren en onderbreken illegale robocalls en zorgen ervoor dat andere oplichtingspraktijken je telefoon niet bereiken. De diensten zijn niet altijd perfect en kunnen ook een legitieme beller als spam bestempelen. Gelukkig hebben sommige apps call-labelers die je vertellen welke oproepen spam kunnen zijn, zodat je kunt beslissen om op te nemen.
Ga er niet op in en hang op. Interactie op welke manier dan ook kan aanmoedigen tot meer oproepen. Vermijd het indrukken van nummers om door geautomatiseerde menu's te scrollen en reageer niet als je denkt dat het om oplichting gaat. Hang gewoon op en doe wat extra onderzoek als je nieuwsgierig bent.
Gebruik alleen officiële apps voor diensten. Het gebruik van apps van derden voor diensten zoals bankieren en sociale media kan hen ongewenste toegang geven. Erger nog, het verstrekken van je login aan derden kan een phishing-oplichting zijn om je gegevens te stelen. Vermijd apps die al je afzonderlijke diensten samenvoegen tot één app, maar kies in plaats daarvan de officiële app voor elke afzonderlijke dienst.
Let op je telefoonrekening. Ongeautoriseerde kosten zijn een duidelijke waarschuwing voor telefoonfraude. Zie je iets verdachts, onderneem dan snel actie om de kosten te melden en aan te vechten. Zelfs als het niet om oplichting gaat, zul je zo alle ongewenste diensten die in de loop der jaren aan je rekening zijn gekoppeld, stopzetten.
Zorg voor cyberbeveiliging op je telefoon. De eenvoudigste manier om je online privacy en gegevens op je mobiele telefoon te beschermen, is door middel van beveiliging. We raden Kaspersky Security Cloud aan, omdat het bescherming biedt voor meerdere apparaten. Bovendien wordt het familieabonnement geleverd met flexibel ouderlijk toezicht. Zo kun je jezelf, je partner en je kinderen beschermen.
Gerelateerde artikelen:
Hoe verwijder je virussen van een iPhone?
Hoe verwijder je virussen van een Android-toestel?