We kunnen het er denk ik allemaal wel over eens zijn dat de effecten van COVID-19 over de hele wereld in alle facetten van ons dagelijks leven merkbaar zijn. Van lockdowns tot mondkapjes — we hebben allemaal wel aanpassingen moeten doorvoeren in ons dagelijks leven.
Er werd echter over het algemeen voorspeld dat het leven in een lockdown voor een positieve verschuiving zou zorgen in de tech-wereld op het gebied van gendergelijkheid — door het speelveld voor vrouwen en mannen met betrekking tot sociale en gezinsplanning gelijk te trekken. Men dacht dat de traditionele stereotypen eindelijk zouden moeten buigen.
Hoe de weg naar gendergelijkheid tijdens de pandemie werd voortgezet
Maar niet alles is wat het lijkt. Een nieuw rapport van Kaspersky toont aan dat ongeveer de helft van de vrouwen in de tech-industrie geloven dat de effecten van de COVID-19 hun loopbaanontwikkeling eerder hebben gestagneerd in plaats van verbeterd. Een aantal van de belangrijkste redenen hiervoor zijn extra dagelijkse bezigheden zoals thuisonderwijs en schoonmaken, maar er zijn ook andere problemen die een grote rol spelen, zoals het moeten aanpassen van de werktijden aan het gezinsleven.
De enquête liet tegelijkertijd zien dat veel bedrijven een grote stap lijken te hebben gezet richting gendergelijkheid, met zeven op de tien vrouwen die geloven dat hun vaardigheden en ervaring belangrijker werden geacht dan hun geslacht bij het solliciteren voor hun eerste baan binnen de wereld van IT en tech. Ongeveer hetzelfde percentage (69%) van de vrouwelijke respondenten gaf aan dat ze het idee hebben dat hun mening vanaf het begin gerespecteerd wordt, ongeacht hun geslacht.
Teams met een meerderheid aan mannen domineren teams met een meerderheid aan vrouwen echter met een verhouding van 5 tot 1. Daarnaast gelooft 44% van de ondervraagde vrouwen nog altijd dat mannen sneller vooruitgang in hun loopbaan boeken binnen hun organisaties dan vrouwen. Door de pandemie zorgden thuisonderwijs en meer aanpassingen voor nieuwe uitdagingen, wat ertoe leidde dat 4 op de 10 vrouwen stelt dat ze werden afgeremd bij het najagen van carrièrekansen gedurende de afgelopen maanden vanwege de druk van het gezins- of thuisleven.
De impact van de pandemie op de arbeidscultuur en beleidsvormen
Dus wat kunnen bedrijven doen om zaken te verbeteren voor alle werknemers, ongeacht hun geslacht, die nog altijd thuis moeten werken en dat in hun gezinsleven moeten inpassen? Merici Vinton, medeoprichter en CEO van Ada’s List, geeft een beknopt antwoord: “Bedrijven moeten duidelijk laten blijken, zowel via de bedrijfscultuur als met beleidsvormen, dat ze werkende ouders van beide geslachten de flexibiliteit bieden die ze nodig hebben tijdens COVID-19 (en daarna).”
Nu de pandemie nog altijd voor onomkeerbare veranderingen zorgt in de globale economie en in de levens en het werk van mensen, moeten bedrijven zich aan deze veranderingen aanpassen en mensen de werkomgeving bieden waar ze zich goed bij voelen. Hierdoor profiteren werknemers van een betere balans tussen werk en privé dan eerder, of voelen ze zich zelfs efficiënter (wat nu slechts het geval is voor 31% van de ondervraagde vrouwen). Om dat te doen, moeten organisaties meer naar hun werknemers luisteren en gebruikmaken van de best practices die al eerder door anderen zijn geïntroduceerd.
Als u meer over dit onderwerp te weten wilt komen en het volledige rapport wilt lezen, kan dat hier.