Wat te doen als uw telefoon gestolen is

Raak vooral niet in paniek als uw telefoon in handen van criminelen is gevallen. Hier leest u hoe u uw gegevens beschermt.

Raak vooral niet in paniek als u uw telefoon niet kunt vinden. Ga niet meteen van het ergste uit — misschien hebt u hem ergens laten slingeren, aan iemand uitgeleend of ligt hij onder een stapel papieren — en als u hem echt niet kunt vinden, ga er dan helaas vanuit dat hij gestolen is. Als u onze post “Maak uw smartphone en gegevens diefstalproof”  al hebt gelezen en deze tips hebt opgevolgd, dan hebt u uw informatie veiliggesteld en kunt u die op een nieuwe telefoon herstellen. Maar zelfs als u niet goed was voorbereid, kunt u de schade alsnog beperken.

Best-case scenario

Het scherm van uw telefoon was vergrendeld toen u hem kwijtraakte, de gegevens die erop staan zijn versleuteld en de simkaart is beveiligd met een pincode. In dat geval:

  • Maak gebruik van de functie Find My Device (Android) of Find My (iOS) om de telefoon als verloren aan te merken en ervoor te zorgen dat er een bericht op het scherm wordt weergegeven met het nummer van een vriend of familielid die contact met u kan opnemen als u hebt geluk hebt dat een eerlijke vinder uw telefoon heeft;
  • Nadat u zo lang hebt gewacht als nodig is voor de eerste stap, verwijdert u op afstand alle gegevens op het toestel en neemt u contact op met uw mobiele provider om de simkaart te blokkeren;
  • Koop een nieuwe smartphone en herstel uw gegevens via een back-up.

We raden ook aan om na de diefstal waakzaam te blijven. Dieven maken regelmatig gebruik van die contactinformatie, vooral bij duurdere apparaten, en gebruiken social engineering om de eigenaar van het gestolen toestel te bedriegen zodat ze het wachtwoord voor hun Google- of Apple ID-account opgeven. Als dat lukt, kunnen ze het apparaat van dat account loskoppelen en meer geld verdienen aan de verkoop van de telefoon dan wanneer ze hem helemaal uit elkaar moeten halen en de onderdelen los verkopen.

Kortom: behandel alle sms’jes en oproepen in verband met een gestolen telefoon met achterdocht en geef uw Google-account of Apple ID-gegevens nooit prijs.

Worst-case scenario

Als de smartphone in de verkeerde handen is gevallen en niet is beschermd, zelfs niet met schermvergrendeling, dan moet u snel handelen. Allereerst hebt u een andere telefoon nodig om verschillende telefoontjes te plegen. Vraag in een winkel of restaurant of u de telefoon kunt gebruiken, of stop een taxi en vraag of u de telefoon van de chauffeur even kunt gebruiken.

Uw simkaart blokkeren

Het eerste belletje is naar uw provider. Vertel ze dat u uw simkaart kwijt bent en vraag ze om deze te blokkeren. Zodra de simkaart is geblokkeerd, kan de dief zich niet langer als u voordoen (vanaf uw nummer bellen of sms’jes ontvangen met bijvoorbeeld een verificatiecode voor het veranderen van een wachtwoord of bevestigen van een transactie).

Familie en vrienden waarschuwen

Vervolgens moet u een vriend of familielid bellen. Leg uit dat uw telefoon is gestolen en vraag ze om gemeenschappelijke contacten hiervan op de hoogte te brengen en laat weten dat ze mogelijk oproepen of berichten van uw nummer kunnen krijgen met verzoeken tot het overmaken van geld of andere vragen, die allemaal genegeerd moeten worden. U kunt ook vragen of ze een waarschuwing op social media willen plaatsen als u daar veel gemeenschappelijke vrienden hebt.

Smartphone blokkeren

Om uw gestolen smartphone te blokkeren, hebt u toegang tot het internet nodig. Doe dit indien mogelijk op een veilig apparaat, want u voert hier uw wachtwoord in.

Log allereerst in op uw Google of Apple ID-account. Als u vanaf het apparaat van een ander inlogt en u tweestapsverificatie hebt ingesteld, kan dat lastig zijn. U kunt immers geen verificatiebericht ontvangen of een mobiele authenticatie-app openen, want u hebt uw telefoon niet. Android-gebruikers kunnen hun wachtwoord wijzigen zonder verificatie via sms. Als dat het geval is, moet u een van de back-up-codes invoeren die u hebt ontvangen bij het instellen van de tweestapsverificatie. iPhone-gebruikers kunnen toegang tot hun account krijgen door een verificatiecode naar een vertrouwd telefoonnummer of apparaat te laten sturen.

  • Zodra u bent ingelogd op uw Google- of Apple ID-account, onderneemt u de volgende stappen:
  • Zoek uw verloren smartphone in de apparatenlijst onder Veiligheid (voor Android-apparaten) of de app Zoek mijn iPhone (voor iPhones);
  • Noteer de locatie van de smartphone op de kaart. Als de telefoon is ingeschakeld en geolocatie actief is, zou er een locatiepictogram moeten verschijnen. Maar ook al kunt u de locatie van de dief zien, ga er niet zelf achteraan. Neem contact op met de politie;
  • Selecteer Verloren-modus. Het systeem geeft u de optie om een berichten voor het vergrendelde scherm in te voeren, plus een reservenummer om contact met u op te nemen. Uw smartphone geeft nu alleen nog maar dat bericht weer. Als u de telefoon alleen kwijt bent en hij niet is gestolen, dan kan een eerlijke vinder u zo bellen. Wees op uw hoede voor phishing-berichten en -oproepen; criminelen kunnen zich als vertegenwoordigers van diensten voordoen en contact met u opnemen om zo het accountwachtwoord te verkrijgen;
  • Als uw toestel belangrijke en gevoelige informatie bevat, overweeg dan om het geheugen volledig op afstand te wissen. Houd er echter rekening mee dat dit onomkeerbaar is en dat u zo ook de mogelijkheid verliest om de telefoon op afstand te vinden.

Bankpassen loskoppelen

Als u uw smartphone blokkeert met ofwel Find My of Find My Device, kan het zijn dat Apple of Google voorstellen uw opgeslagen bankpassen los te koppelen. Als dit echter niet zo is, kunt u dit handmatig doen in de accountinstellingen. Tenzij uw bankpassen samen met uw telefoon zijn gestolen, hoeft u deze niet te blokkeren.

Voor Android-apparaten:

  • Log in op uw Google-account;
  • Selecteer in de sectie Betalingen en abonnementen de Betaalinstellingen;
  • Verwijder uw kaarten.

Voor iPhones:

  • Log in op uw Apple ID-account;
  • Zoek in de sectie Apparaten de verloren iPhone en selecteer Verwijder alle passen.

Het IMEI-nummer van de smartphone blokkeren

In sommige landen kunt u niet alleen de simkaart laten blokkeren, maar ook het identificatienummer (IMEI) van een gestolen telefoon laten opnemen in de blokkeerlijst van de provider. Om dat te doen moet u de provider met dit nummer verstrekken. Als u de doos waarin u de telefoon ontving nog hebt, kunt u daar het nummer op vinden.

Met Android kunt u de functie Find your phone gebruiken om het IMEI-nummer te vinden: Klik op de omcirkelde “i” naast de afbeelding van uw telefoon zodat de IMEI-code verschijnt.

iPhone-gebruikers vinden hun code op appleid.apple.com door in te loggen met het Apple ID van het gestolen apparaat, naar Apparaten te scrollen en de iPhone te selecteren.

In theorie kan de smartphone nadat de provider het IMEI-nummer aan de blokkeerlijst heeft toegevoegd niet langer verbinding maken met een mobiel netwerk, zelfs niet met een andere simkaart. Deze functie werkt in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Turkije, Letland en bepaalde Latijns-Amerikaanse landen.

Wat nu?

Zodra u de belangrijkste stappen hebt ondernomen om u en uw gegevens te beschermen, is het tijd om andere potentiële gevolgen te beperken.

Contact opnemen met de politie

Meld de diefstal bij de politie en verstrek gegevens zoals uw provider en het telefoonnummer. Hoe klein die kans ook is, het kan zijn dat u uw smartphone terugkrijgt. Soms worden er telefoons teruggegeven nadat ze jaren vermist waren.

Uw wachtwoorden wijzigen

Wijzig zoveel wachtwoorden als u kan in uw apps en mobiele browser. Zodra de wachtwoorden zijn vervangen, moet u tweestapsverificatie instellen.

Uw gegevens herstellen

Als u een back-up had ingesteld op het apparaat, dan kun u al uw informatie, inclusief uw sms-berichten, op uw nieuwe smartphone herstellen.

Hier leest u hoe u dat doet op Android en de iPhone.

Kop op

Het verlies van een smartphone zorgt absoluut voor stress en zorgt ervoor dat uw gegevens risico lopen, maar als u de bovenstaande stappen volgt en van tevoren een back-up had gemaakt van uw gegevens, kan de schade nog meevallen. Wanhoop niet omdat uw gadget kwijt of gestolen is, want het belangrijkste zijn uw persoonlijke gegevens.

Tips