Ontdekken dat een van uw accounts gehackt is kan behoorlijk stressvol zijn, zeker als het een account is dat u regelmatig gebruikt om met vrienden te chatten, aankopen te doen of om bestanden op te slaan.
In plaats van emotioneel te reageren, is het in eerste instantie belangrijk om te focussen op het beperken van de gevolgen. Het redden van uw geld en gegevens, uw vrienden tegen scammers beschermen en de controle over uw account terugkrijgen. U wilt eerst en vooral de schade ongedaan maken of deze op zijn minst binnen de perken houden. Wij vertellen u welke stappen u moet nemen.
Als u helemaal niet kunt inloggen
In veel gevallen ontdekken gebruikers voor het eerst dat ze gehackt zijn als ze plotseling niet meer op hun account kunnen inloggen. Dat komt omdat hackers normaal gesproken als eerste het wachtwoord wijzigen, waardoor het slachtoffer er niet meer in kan en dus geen controle meer heeft over het gestolen account.
Geen paniek: u kunt nog genoeg doen. Haal diep adem. Het is belangrijk om snel te werk te gaan en prioriteiten te stellen wat betreft uw acties.
- Probeer uw wachtwoord te resetten. Als u snel genoeg handelt, kan het zijn dat de aanvallers nog niet de tijd hebben gehad om uw e-mailadres van uw account los te koppelen.
- Waarschuw zo veel mogelijk mensen dat uw account is gehackt. Neem contact op met vrienden en dierbaren. Publiceer een bericht op sociale netwerken. Als mensen weten dat uw account is gehackt, is het minder waarschijnlijk dat ze voor de trucs van scammers vallen als die beginnen met het versturen van verzoeken namens u. Ze kunnen bijvoorbeeld iedereen in uw adresboek vertellen dat u wegens een noodgeval dringend cash nodig hebt.
- Bel uw bank of andere financiële instellingen als de scammers een account in een betalingssysteem hebben gehackt of een account dat is gekoppeld aan een creditcard.
- Scan uw computer met antivirussoftware om u ervan te verzekeren dat er geen malware op staat die gebruikt kan worden om wachtwoorden voor accounts te stelen.
- Maak een lijst met de belangrijkste diensten die aan uw gehackte account gekoppeld zijn. Probeer u alle diensten te herinneren waar u met gebruik van dit account op inlogde, evenals diensten die e-mails voor het resetten van wachtwoorden naar dit account sturen.
- Probeer op deze diensten in te loggen en ontkoppel ze van het gehackte account.
- Wijzig de wachtwoorden voor de geassocieerde accounts en voor de diensten waar u hetzelfde wachtwoord voor gebruikt als voor het gehackte account. (Het is ook de moeite waard om de beveiligingsvragen voor andere diensten te wijzigen als deze hetzelfde zijn als voor het gehackte account. Het is zelfs nog beter om tweestapsverificatie in te stellen.)
- Neem contact op met de account-ondersteuning en probeer de toegang tot het getroffen account terug te krijgen. Bekijk de instructies voor Facebook, Google, Instagram en Twitter.
Wat te doen als u een melding ontvangt over verdachte activiteit
Veel online diensten waarschuwen gebruikers als hun accounts worden gebruikt om bepaalde acties uit te voeren. Dit kan gaan om het wijzigen van een wachtwoord, het koppelen van een nieuw telefoonnummer of e-mailadres, en het inloggen vanaf een nieuw apparaat of locatie. Als u geen van deze acties hebt ondernomen en toch zo’n bericht krijgt, dan moet u zich zorgen maken.
- Probeer op uw account in te loggen, maar niet met gebruik van de links in de melding. Phishing-berichten die op jacht zijn naar inloggegevens kunnen heel erg op officiële accountmeldingen lijken. De beste manier is om het adres handmatig in uw browser in te typen of de app te openen.
- Controleer uw inloggeschiedenis indien mogelijk, en als u onbekende apparaten of locaties in de lijst ziet staan, log dan onmiddellijk alle gebruikers uit.
- Controleer al uw accountgegevens, inclusief e-mailadres, telefoonnummer en beveiligingsvragen.
- Wijzig uw wachtwoord. Zorg ervoor dat het een sterk wachtwoord is dat ook daadwerkelijk verschilt van het vorige. Als u bang bent dat u uw wachtwoord zult vergeten, gebruik dan een wachtwoordmanager om al uw wachtwoorden veilig op te slaan.
- Wijzig de wachtwoorden van alle accounts waar u het gecompromitteerde account mee gebruikte, evenals accounts die gekoppeld zijn aan de gekaapte inloggegevens (bijvoorbeeld accounts bij digitale winkels waar u bent ingelogd met gebruik van de gehackte inloggegevens voor een sociaal netwerk).
Wat te doen als u een losgeldbericht van hackers ontvangt
Soms nemen aanvallers contact met u op en beweren ze dat ze uw account binnen zijn geraakt, uw computer met vreselijke malware hebben geïnfecteerd, een compromitterende video van u hebben opgenomen met gebruik van de webcam, uw berichten hebben gekopieerd, of meer van dit soort dreigementen. De boosdoeners dreigen vaak om de verzamelde gegevens te publiceren als u geen losgeld betaalt.
In werkelijkheid is het onwaarschijnlijk dat iemand uw apparaat gehackt heeft. Het is bekend dat scammers in allerlei omstandigheden afpersingsbrieven versturen, inclusief naar de adressen in sommige spam-databases. Als u op veilig wilt spelen, verander dan het wachtwoord van het account dat zogenaamd gehackt is. Het is sowieso goed om dat zo nu en dan te doen. Nogmaals, als u bang bent dat u uw wachtwoord zult vergeten, installeer dan de Kaspersky Password Manager, die alles voor u zal onthouden.
Hoe voorkomt u dat u ten prooi valt aan hackers
Het beste is natuurlijk om de scammers überhaupt uit uw accounts te houden. Zorg er daarom voor dat uw accounts beschermd zijn, zelfs als u niet het slachtoffer van een hack bent:
- Gebruik sterke en unieke wachtwoorden;
- Activeer tweestapsverificatie;
- Installeer een betrouwbare beveiligingsoplossing op al uw apparaten. Het is belangrijk om een pakket te kiezen waardoor u niet alleen tegen malware bent beschermd, maar dat u ook waarschuwt als uw inloggegevens voor diensten die u gebruikt zijn gelekt.