Hoe PayPal-gebruikers worden opgelicht

De meest voorkomende manieren waarop PayPal-gebruikers worden opgelicht met gebruik van spam, phishing en andere soorten fraude op het platform.

U weet hoe u PayPal op veilige wijze gebruikt, maar scammers bedenken elke dag nieuwe trucs om toegang tot gebruikersaccounts te verkrijgen en hun digitale zakken leeg te schudden. Vandaag bespreken we een aantal van de populairste trucs van deze fraudeurs.

Vooruitbetalingsfraude

Het komt geregeld voor dat online oplichters de zogenaamde vooruitbetalingsfraude gebruiken, een klassieke internet-scam om PayPal-gebruikers op de lichten. Slachtoffers ontvangen melding dat ze recht hebben op een bepaald bedrag. Het kan hierbij gaan om een erfenis, het winnen van de loterij of een ander soort compensatie.

De opties zijn eindeloos, maar wat het verhaal ook is: het slachtoffer moet eerste een kleine aanbetaling doen (in dit geval met gebruik van PayPal) en wellicht een formulier met persoonlijke gegevens invullen om het geld te krijgen. De verzender van zo’n bericht verdwijnt natuurlijk na betaling, en eventuele persoonlijke gegevens komen in een database terecht die wellicht op het dark web wordt verkocht.

Zo voorkomt u deze scam: maak nooit geld over en geef geen informatie over uzelf aan vreemden. Het grootste gedeelte van deze berichten is duidelijk te herkennen. U ziet dan belachelijk hoge bedragen beloofd worden, grammaticale fouten of een verzendadres dat meer op dat van een robot dan een levend persoon lijkt, enzovoorts. Let goed op al deze details en neem geen overhaaste beslissingen.

PayPal-accountproblemen

Scam nummer 2: Houston, we have a problem. Dit bedrog begint met een e-mail die zogenaamd van PayPal zelf komt en waarin wordt vermeld dat er iets mis is het met account van de ontvanger. Maar geen zorgen, dat kan zo opgelost worden. U hoeft alleen maar even op deze link te klikken en in te loggen!

Wacht eens even. Dat lijkt erg veel op phishing!

In 99% van de gevallen leidt deze link u naar een pagina die er min of meer als de echte PayPal-website uitziet, maar dan op een net wat ander domein. Logt u hier in, dan gaan zowel uw gebruikersnaam als wachtwoord rechtstreeks naar de oplichters.

In zeer ernstige gevallen is er voor het oplossen van het probleem een installatie van een programma nodig “om de toegang te herstellen”. In zo’n geval gaat het om een trojan.

Zo voorkomt u deze scam: let opnieuw op fouten in het bericht en kijk of het webadres overeenkomt met het officiële adres van de dienst. Onthoud ook dat PayPal nooit een probleem aan u zal melden in dit soort woorden in een e-mail.

U kunt trouwens controleren of een website echt of een phishing-site is met onze dienst OpenTip. Wat nog makkelijker is, is onze beveiligingsoplossing installeren die u beschermt tegen phishing en online fraude — deze software herkent en blokkeert automatisch gevaarlijke webpagina’s, zelfs als u zelf haast hebt of even bent afgeleid.

Scammers verspreiden hun phishing-links vandaag de dag niet alleen via e-mail, maar ook op sociale media. Iemand kan bijvoorbeeld een Twitter-account instellen met een naam als PayPalGifts en zich hiermee op goedgelovige gebruikers richten. Dat duurt natuurlijk niet lang, maar zolang het account actief is, kan het behoorlijk wat gebruikersgegevens verzamelen.

Oplichting met terugbetaling van teveel betaald bedrag

Laten we nu eens kijken naar een aantal manieren waarop scammers mensen verleiden om ze bijna volledig uit vrije wil geld te geven. Een van de meest voorkomende soorten oplichting in deze categorie zijn de scams met een teveel betaald bedrag, waarbij een koper een verkoper de betaling stuurt, maar om de een of andere reden is dit bedrag hoger dan de verkoopprijs. De koper beweert dat het een foutje was en vraagt om een terugbetaling van het verschil, maar meteen na ontvangst annuleert de koper de originele transactie.

Zo voorkomt u deze scam: fouten maken is menselijk, maar in de meeste gevallen is teveel betalen niet erg aannemelijk en dit moet dan ook een waarschuwing zijn. In het geval van een echte fout is het voor beide partijen veiliger om de foutieve transactie te annuleren en helemaal opnieuw te beginnen. De koper verstuurt dan het correcte bedrag en controleert dit keer dus elke één, nul en komma. Als ze dat weigeren, neem dan direct contact op met PayPal.

Fraude met betrekking tot bezorging en betalingsannulering

Een andere veelvoorkomende scam heeft betrekking tot bezorgingen. Soms vragen fraudeurs die zich als kopers voordoen de verkoper om de goederen op te sturen via de favoriete bezorgdienst van de koper, die ze zogenaamd een korting biedt. De criminelen veranderen het bezorgadres en dienen vervolgens een klacht in waarin ze zeggen dat de gekochte goederen nooit geleverd zijn.

Een andere mogelijkheid is dat het bezorgbedrijf een dekmantel is die wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat een oneerlijke koper zijn geld terug kan krijgen met gebruik van bestaande legitieme mechanismes voor goederen die in goed vertrouwen zijn opgestuurd.

Tenslotte kan er bij dit soort bedrog ook nog gebruik worden gemaakt van vervanging van het adres: de koper geeft een nepadres op, en na verschillende mislukte bezorgpogingen, vraagt het bedrijf ze waar hun aankoop moet worden bezorgd. Op die manier ontvangen ze het pakket, maar dienen ze alsnog een klacht in tegen de verkoper, waarin ze beweren dat ze niets hebben ontvangen. Aangezien bezorgingen vaak genoeg niet meteen aankomen, kan het zijn dat PayPal de fraudeur in zo’n geval gelooft.

Zo voorkomt u deze scam: gebruik alleen bezorgdiensten die door uzelf of mensen die u vertrouwt geverifieerd zijn. Stuur nooit iets op voordat u een betaling hebt ontvangen, en bewaar alle bonnen.

“Creatieve” betalingsregelingen

Eerlijke mensen kunnen ook worden bedrogen door middel van onzuivere betalingsregelingen. PayPal biedt bijvoorbeeld een optie voor het overmaken van geld tegen beperkte tarieven voor familie en vrienden. Soms vragen scammers om geld op zo’n manier over te maken om dus toeslagen te besparen, en in ruil daarvoor bieden ze een korting aan.

Volgens de regels van het platform mag deze methode echter niet worden gebruikt om voor goederen te betalen, en er is dan ook geen klantenbescherming van toepassing op dit soort transacties. Iedereen die een betaling voor “vrienden en familie” naar een oplichter verstuurt kan fluiten naar zijn geld (en goederen).

Dit soort scams omvat ook aanbiedingen om geld over te maken met gebruik van alternatieve methodes die zogenaamd handiger, goedkoper of om wat voor reden dan ook beter zijn volgens de verkoper. Over het algemeen geldt dat als de andere partij erop staat om zoiets te doen of begint met het verzinnen van allerlei verhalen of u aanspoort om haast te maken (laatste kans om deze aanbieding, over een uur vlieg ik naar Alaska en ben ik 20 jaar lang niet meer beschikbaar), dan is er waarschijnlijk iets niet in de haak.

Zo voorkomt u deze scam: negeer verzoeken tot het gebruik van alternatieve betaalmethodes. PayPal heeft zeer goede beschermingsregelingen voor zowel verkopers als kopers, maar die werken alleen voor de standaard-transacties die via het platform zelf plaatsvinden.

Oplichting met goede doelen en investeringen

Er is een speciaal plekje in de hel voor mensen die nepaanvragen voor donaties voor goede doelen verzenden. Het is niet heel zeldzaam dat zulke mensen “donaties” of “bijdrages” via PayPal accepteren. Het annuleren van zo’n betaling haalt niets uit als de fraudeurs het ontvangen bedrag snel opeisen (wat ze waarschijnlijk zullen doen), dus u moet vooral controleren of alle wel in orde is vóór u betaalt.

Let vooral goed op aanvragen van goede doelen tijdens natuurrampen en andere overmachtssituaties, want u kun er gerust vanuit gaan dat er criminelen op de loer liggen om een slaatje uit de ellende van anderen te slaan.

“Winstgevende kansen” oftewel investeringsmogelijkheden kunnen ook altijd zomaar opduiken. Deze scams zijn te vergelijken met die van de valse goede doelen, maar ze worden vaak gekenmerkt door beloftes van geweldige winst zonder heel bijzondere risico’s te hoeven nemen. Zo werkt het natuurlijk niet in het leven.

Zo voorkomt u deze scam: onderzoek en verifieer interessante aanbiedingen. Controleer de reputatie van elk goed doel (of investeringsbedrijf) waar u wellicht geld naar wilt overmaken. Het is het beste als u kennissen of vrienden hebt die de organisatie hebben gewerkt en u kunnen vertellen dat dit legitiem is, maar u kunt natuurlijk ook altijd goede doelen verifiëren met gebruik van diensten zoals Charity Navigator, het Better Business Bureau het Charity Watch.

Voorkom problemen op PayPal

Laten we de algemene tips nog eens samenvatten om u te helpen beschermen tegen het merendeel aan pogingen tot oplichting, accountovernames of andere vervelende zaken:

  • Let op red flags in berichten: grammaticale fouten, pogingen om de gebruiker haast te laten maken, e-mailadressen en links die verschillen van de officiële versies (zelfs al is het maar één letter);
  • Vertrouw niet zomaar berichten. Controleer potentiële problemen via uw persoonlijke account op de website of in de PayPal-app (dit is zeker belangrijk als het om bevestigingsberichten voor het bijschrijven van geld gaat);
  • Gebruik nooit onbekende bezorgdiensten en verstuur goederen alleen naar het adres dat op de transactiepagina staat vermeld;
  • Vermijd alternatieve betaalmethodes die fraudeurs voorstellen; de beschermingsregelingen van PayPal gelden hier niet voor;
  • Vertrouw geen aanbiedingen die te goed lijken om waar te zijn. Dat is namelijk ook vaak zo;
  • Geef behalve het strikt noodzakelijke geen persoonlijke informatie aan de andere partij. Deel vooral nooit uw wachtwoord;
  • Download geen aanvullende software of andere verdachte bestanden dieper e-mail aan u zijn verzonden op uw computer. PayPal gaat niet zo te werk.

Tips