Zoals u waarschijnlijk al heeft opgemerkt, hebben we een nieuw uiterlijk. Of beter gezegd, een totaal nieuw kapsel. We hebben “Lab” er afgeknipt en nu zijn we Kaspersky.
Maar ons nieuwe uiterlijk is meer dan alleen het laten vallen van een paar letters en een nieuw likje verf. Dat is slechts het begin. Onze nieuwe missie is: Een veiligere wereld opbouwen.
Dat houdt de toekomst van al onze klanten is: gezinnen, individuen en allerlei soorten bedrijven, groot en klein, van de Koerilen tot aan Kathmandu.
En zoals altijd begint een reis thuis. En bij ons is dit ook het geval, want de oprichter Eugene Kaspersky zit achter het idee van onze nieuwe identiteit.
Maar deze post gaat niet alleen over de richting die het bedrijf op gaat. Voor liefhebbers van typografie, die ook hebben voor detail en voor hoe ons merk zich ontwikkelt, hebben we hier het volledige verhaal.
In het begin was het woord
Ons huidige logo dateert ondertussen alweer uit het verre 1997, toen Kaspersky zijn eerste stappen aan het zetten was. Het woordmerk, het logo met de naam Kaspersky, was vormgegeven met het Griekse alfabet als voorbeeld. Het woord “Lab” werd vaak over het hoofd gezien door gebruikers, die het niet altijd snapten. Onze klanten hebben ons immers altijd gewoon Kaspersky genoemd.
Het Internet werd populairder en er kwamen nieuwe vormen. In feite betekende dat dat ons voormalige logo, met welgevormde letters en driehoeken, moeilijk te lezen was op kleinere schermen.
Onze nieuwe look
Vandaag de dag, meer dan twintig jaar later, hebben we ons woordmerk een nieuw uiterlijk gegeven. In samenwerking met Moving Brands hebben we het woordmerk geometrisch en wiskundig perfecte letters en elementen vormgegeven. De letters a, p en e verbinden op symbolische wijze met ons engineeringverleden en onze vasthoudende betrokkenheid met precisie-technologie.
Ieder detail in het woordmerk is met precisie samengesteld. In andere woorden, obsessief! Als we de symboliek van het woord “lab” even achter ons laten, dan zouden we kunnen zeggen dat we nu veel verder gaan dan ons oorspronkelijke concept van “antivirus laboratorium”.
We zijn erg enthousiast over het uiterlijk, dat gedurfd is en fris, maar ook duidelijk, leesbaar en toegankelijk (in alle formaten!).
Design voor het digitale tijdperk
Het woordmerk is ons hoofdzakelijke identiteitskenmerk, maar in dit mobiele tijdperk en met het oog op de Favicon van onze website, gebruiken we de letter K. We hebben deze letter wat dikker gemaakt, zodat die wat er wat meer uit zou springen.
Maar branding gaat niet alleen over het logo, toch? We willen dat uw beleving 100% Kaspersky is, of het nu gaat om een T-shirt of een interface-knop voor een industrieel cybersysteem. Daarom hebben we ons eigen lettertype ontwikkeld, samengesteld in dezelfde engineering-stijl die terug te vinden is in alle communicatie. Het lettertype heeft Kaspersky Sans. Het is aangepast voor grote en kleine formaten en voor het Latijnse en Cyrillische alfabet.
Kom maar op met die kleuren
Vanaf het begin heeft het donkergroenblauwe logo ons gekenmerkt. Het werkt fantastisch want het onderscheidt ons van de concurrenten. Nu hebben we een paar extra kleuren toegevoegd, aangepast voor grote en kleine schermen, om het kleurenpalet uit te breiden en om onze communicatie energieker te maken.
Ontwikkeld voor immuniteit
Kaspersky staat bekend om het ongekende beschermingsniveau van de oplossingen die gebruikt worden door individuen en bedrijven over de hele wereld. We zijn erg trots op onze veiligheidstechnologie. Om dit verhaal te kunnen overbrengen hebben we immuniteit vormgegeven met kleurverloop en texturen die de veiligheid van Kaspersky vertegenwoordigen.
We hebben iedere afbeelding specifiek voor het onderwerp en context gemaakt, maar ze hebben allemaal diezelfde herkenbaarheid. De zeshoekige vorm komt terug in de iconen van onze producten en die verbindt ons verleden met het heden.
De combinatie engineering en immuniteit heeft als resultaat een ontwerpsysteem dat flexibel is en dat zich aanpast aan verschillende berichten en doelgroepen, maar dat tegelijk constant is. We hebben de verschillende visuele identiteiten laten vallen, zodat onze gebruikers, bedrijven (klein-middelgroot) en ondernemingsdoelgroepen altijd één verbonden Kaspersky ervaren.
Bring on the future
Deze nieuwe visuele stijl is slechts het begin van onze rebranding. We zullen binnenkort een update van onze missie uitbrengen, zodat mensen over de hele wereld kennis kunnen maken met ons vernieuwde merk. We kunnen niet wachten om te zien hoe onze marketing teams en creatieve partners dit vorm zullen gaan geven.
Bring on the future!
We horen graag wat u van ons nieuwe uiterlijk vindt. U kunt contact opnemen met het merkteam van Kaspersky via brand@kaspersky.com.