Er zijn verschillende kenmerken waar u een online scam aan kunt herkennen. Het belangrijkste is een verzoek (of zelfs eis) tot het overmaken van geld naar iemand onder vage voorwendselen. Maar wat als u in plaats van geld weggeven juist een flink bedrag krijgt overgemaakt? Dat klinkt niet slecht. Waar zit het addertje?
Simpel: u krijgt het geld niet. Hier bespreken we twee soorten scams gebaseerd op inkomende bankoverschrijvingen.
“Hallo, ik wil graag dat je een logo voor me maakt”
Sinds hij begon als freelance designer, heeft Andy al een eigen website. Er gebeurde niet veel op, maar hij wilde hem ook niet sluiten; het hebben van een persoonlijke domeinnaam heeft zo zijn voordelen.
De site zorgde al tijden niet voor nieuwe klanten, maar op een dag ontving Andy een bericht:
“Hé, ik ben Dave. Ik wilde weten of je ook logo’s ontwerpt.”
Ze wisselden een paar e-mails uit, maar details bleven uit. Dave had blijkbaar een nieuw bedrijf. De website was in aanbouw, en de materialen voor het logo en de brochure lagen nog steeds bij een “consultant”. Die noemen we even Mr. K.
Maar Dave wilde zo graag van start gaan, dat hij Andy’s eerste idee gelijk accepteerde en hem toestemming gaf om te beginnen, zonder enige verdere vragen. Het enige kleine probleem was dat Dave de materialen voor het project nodig had van die consultant, en Dave was Mr. K. geld verschuldigd. Het was geen groot bedrag, net iets meer dan duizend dollar, en Dave wilde het graag betalen, maar om “technische redenen” werd de overschrijving opgehouden.
Maar Dave zei dat hij het naar Andy kon sturen. Het zou hem enorm helpen om het project weer in gang te zetten. Zou dat goed zijn? Hij zou de kosten voor het werk en de schuld aan Mr. K. overmaken, plus een extraatje voor Andy’s moeite. Andy zou vervolgens het verschuldigde bedrag aan Mr. K. overmaken, en iedereen zou nog lang en gelukkig leven.
Wie zou zo’n aanbod weigeren?
Scam met inkomende overschrijving: hoe het werkt
Hoe aantrekkelijk de deal ook klinkt, het is verdacht. Dit type scam doet al minstens een paar jaar lang de ronde. Als Andy akkoord zou zijn gegaan met het voorstel, zou het volgende zijn gebeurd:
- Dave maakt $ 4.500 over naar Andy’s rekening: $ 3.000 voor Andy’s werk, $ 1.400 voor de schuld aan Mr. K., en $ 100 extra voor de “moeite”.
- Andy, een eerlijk man, maakt $ 1.400 aan Mr. K. over vanaf zijn rekening, zoals overeengekomen.
- Een paar dagen of weken later wordt de kaart die voor de eerste overschrijving werd gebruikt als gestolen aangegeven. De bank draait de transactie terug, en Andy verliest alles: zowel het bedrag voor zijn eigen werk als het extraatje. Maar de overschrijving naar Mr. K. kan niet worden teruggedraaid. Ironisch genoeg was die wel legaal.
In een notendop: de inkomende overschrijving wordt na een tijdje teruggedraaid, en dat geld verdwijnt van uw bankrekening. Maar het is erg moeilijk of zelfs onmogelijk om het geld dat u heeft overgemaakt terug te krijgen.
Scam met een “foutieve” inkomende overschrijving
Designers en andere freelancers zijn normaal gesproken goed onderlegd (of worden dat al snel genoeg). Een verdacht of ongebruikelijk verzoek van een potentiële klant zal ze al snel naar subreddits of blogs leiden waar zulke zaken worden besproken.
Maar op basis van de commentaren daar is te zien dat er nog altijd mensen zijn die erin trappen en dus geld kwijtraken. Dat kan verklaren waarom scammers dit soort oplichting nog altijd toepassen.
Een andere zwendel met inkomende overschrijvingen is op een breder publiek gericht. Iemand maakt geld over naar uw rekening, normaal gesproken een erg klein bedrag. Er volgt een sms of telefoontje van een zenuwachtig klinkend persoon die zegt dat ze per ongeluk geld naar u hebben overgemaakt en u wordt gevraagd om dit terug te sturen.
U weet al hoe dit afloopt: zodra u geld naar de scammers overmaakt, verdwijnt de oorspronkelijke overschrijving plotseling als sneeuw voor de zon.
Wat moet u doen als u al een overschrijving heeft ontvangen
De eenvoudigste en meest effectieve manier is in de meeste gevallen: helemaal niets doen. Dit is een van die zeldzame gevallen waarbij niets doen het beste is. Blokkeer verdachte “klanten”, en zeg tegen de verzenders van foutieve overschrijvingen dat ze contact met hun bank op moeten nemen. En het beste is om ook uw bank op te bellen en de situatie uit te leggen.
Geef het onverwachte geld ook niet uit, want de verzender ervan kan proberen om het via de bank of de rechtbank terug te krijgen.