Als ik ooit tijdens een gesprek met iemand vertel dat Kaspersky een fanclub heeft, krijg ik onmiddellijk de vraag: Waarom? Hoe komt het dat een antivirusbedrijf een fanclub heeft? Hierom: omdat het een hele tijd geleden is dat we alleen maar antivirusbescherming maakten; omdat ons bedrijf altijd actief bezig is met leuke en interessante dingen; en omdat mensen deel wil uitmaken van wat Kaspersky doet, ook al is het niet als werknemers. En het is natuurlijk gewoon cool om er een te hebben.
Al deze gekkigheid begon, en ik schrik er bijna van, alweer dertien jaar geleden, toen we met versie 6 op de proppen kwamen, die door de hele computerbeveiligingsindustrie geprezen werd. We publiceerden bijna elke dag nieuwe versies op het forum, waar tientallen vrijwilligers deze rauwe maar erg veelbelovende code namen, hem installeerden en testten hoe goed hij werkte. Ik denk dat de grootste motivatie om hieraan deel te nemen destijds het gevoel was dat de ontwikkelaars (het volledige team, zonder uitzondering, volgde het forum) onmiddellijk aan de slag gingen met de feedback uit bug-rapporten en de verlanglijstjes. Gebruikers vonden het fijn dat ze inspraak hadden in de look, het gedrag en het lot van een populair software-product.
Tot op de dag van vandaag hebben gebruikers nog steeds inspraak in hoe onze producten worden vormgegeven. Onze O&O-afdeling test elk jaar nieuwe versies van onze producten, waarvan er nu erg veel zijn en die tevens zeer divers zijn — er zijn zelfs tientallen mobiele apps — en de vrijwilligers van onze fanclub maken nog steeds deel uit van dit testproces. Fans zijn geïnteresseerd in het sleutelen aan de laatste versies, het testen van nieuwe features, en het proberen vinden van bugs. Dat is de reden dat ze deelnemen in dit soort gesloten bèta-tests. En het is natuurlijk erg cool om de kans te krijgen om nieuwe producten al een paar maanden eerder te kunnen gebruiken dan de rest van de wereld! Dat wil niet zeggen dat we onze vrienden enkel bedanken met een schouderklopje… maar daar later meer over.
Onze fans zijn bovendien onze meest fervente pleitbezorgers en zorgen er als geen ander voor dat onze producten nog populairder worden. Als u ergens op Facebook iemand ziet die om drie uur ’s nachts, zonder enige tekenen van vermoeidheid, bewijst dat wij de leider in de beveiligingsindustrie zijn op het gebied van beveiligingsniveau, transparantie-normen en ethische gegevensverwerking, dan kunt u er gerust van uitgaan dat dit geen werknemer is of iemand die puur daarvoor is ingezet via een PR-bureau. Deze persoon is een fan. En sommigen van deze goede mensen zorgen er zelfs voor dat we honderdduizenden nieuwe gebruikers per jaar krijgen!
Ik ben erg blij te kunnen zeggen dat fans onze producten van binnen en van buiten kennen en daarom andere mensen de fijne kneepjes van de configuratie van onze software kunnen helpen begrijpen — en ze doen dit vaak op forums en sociale netwerken. En nogmaals: deze kampioenen helpen ons bij het oplossen van duizenden ondersteuningsverzoeken per jaar, waardoor het leven van onze tech support een stuk makkelijker wordt gemaakt.
Dus dat is de eerste Waarom: het bedrijf profiteert enorm van het hebben van een fanclub. Maar ik krijg ook vaak een andere traditionele vraag: “Waarom zou iemand een actieve fan willen zijn? Waarom zo veel tijd besteden aan <s>het antivirusproduct van iemand anders</s> en deelnemen aan het leven van een bedrijf waar ze niet werkzaam zijn?
Het antwoord op deze vraag bestaat uit vier delen. Het eerste deel is:
Mensen die dezelfde interesses delen, genieten simpelweg van elkaars gezelschap. Ze worden vrienden, en doen graag wat ze doen. Wij helpen ze slechts een beetje, door bijvoorbeeld bijeenkomsten, ontmoetingen en reisjes te organiseren.
Het tweede deel:
De mogelijkheden om met het Kaspersky-team te socializen zijn niet slechts beperkt tot de website van de fanclub. We nodigen onze actieve en onvermoeibare fans vaak uit op ons kantoor. Een aantal weken geleden organiseerden we een bijeenkomst voor zulke superactieve fans ter ere van het 13-jarige jubileum van de fanclub; ze kregen als eerste het allerlaatste nieuws, bespraken dringende zaken met een aantal belangrijke mensen binnen de O&O-afdeling, technische ondersteuning, brand marketing en zelfs social media analytics. De kans om ontwikkelaars echt te ontmoeten en een praatje met ze te maken is veel waard!
Het derde deel:
Degenen die hard werken, moeten zich ook flink vermaken. Dit zou ook waar zijn als ze voor niets werkten en hun werk als arbeid uit liefde zagen Daarom komen de fans die ons het meest hebben geholpen één keer per jaar bijeen om op een reis te gaan. Dit jaar gingen een aantal van onze werknemers en fans bijvoorbeeld naar IJsland, waar ze een gletsjer overwonnen, in een ijskoude rivier baadden tijdens een rafting-excursie, hun voetafdrukken achterlieten op het beroemde zwarte strand, een ritje maakte in mega-jeeps langs de rand van de krater van een vulkaan (die uitgedoofd was; het zijn alleen de echte gekken zoals ik die langs actieve vulkanen lopen), achter een zestig meter hoge waterval langsliepen, en doorweekt werden door een geiser (wist u dat dit woord oorspronkelijk een eigennaam was voor één bepaalde bron? Later werd het een verzamelnaam en werden alle geisers hiernaar vernoemd!).
En het vierde deel: behalve alle beveiligingssystemen die het produceert, produceert het bedrijf met dezelfde achternaam als ik (stel je voor!) tevens een hoop gave merchandise. Zoals dit bijvoorbeeld:
Als u aandachtig naar de foto’s van de fans kijkt, valt u wellicht iets op aan hun kleding. Knijp uw ogen wat dicht en u ziet een hip T-shirt of een toffe rugtas. De leden van onze fanclub worden beloond met fanclubpunten voor elke activiteit die ze doen, of dat nu bèta-testen is, het aanraden van onze producten of het deelnemen aan een enquête. Deze punten kunnen worden ingewisseld voor onze producten en souvenirs. Ons aanbod aan souvenirs wordt overigens elk jaar bijgewerkt. Daarom is het eenvoudig om te zien hoelang iemand al in de fanclub zit aan het ontwerp van hun T-shirts, rugtassen of andere spullen. Dit jaar was de populairste vraag die we van onze fans ontvingen de volgende: Welke van deze geweldige dingen worden vervangen ter ere van onze rebranding)? Deel van het antwoord kan worden gezien in de foto’s van IJsland. Maar hopelijk komt u achter het echte antwoord door lid te worden van de fanclub!
Zoals u dus wel kunt zien, biedt het enorme voordelen voor het bedrijf om een fanclub te hebben, terwijl de fanclub geniet van het contact met het bedrijf — een echte symbiose. En de fanclub is uiteraard een open en hartelijke gemeenschap. Dus als u er graag bij wilt horen, dan bent u van harte welkom!