App Tracking Transparency op Apple-apparaten

Hoe te reageren op tracking-verzoeken in iOS, iPadOS en tvOS 14.5 — of hoe u app-tracking helemaal uitschakelt.

Stel u hebt de nieuwste versie van Candy Ninja: Battle Royale gedownload voor wat uurtjes speelplezier op uw iPhone of iPad, maar het eerste wat u ziet bij het openen van de app is een verzoek: “Candy Ninja toestaan om je activiteit op apps en websites van andere bedrijven te tracken?” Wat betekent dat nou precies? Wat is het risico? Wat zijn de voordelen? En waarom krijgt uw vriend(in) die notificatie op zijn of haar iPhone niet?

Wat is App Tracking Transparency?

Apple heeft het regelmatig over hoeveel ze geven om de privacy van gebruikers en vertrouwelijkheid van gegevens. Binnen dat kader beloofden de ontwikkelaars van iOS, iPadOS en tvOS in januari 2021 dat versie 14.5 en nieuwe versies van deze systemen App Tracking Transparency zouden ondersteunen.

Voor gebruikers betekent dit dat elke app die gebruikmaakt van apparaat-id’s voor advertentiedoeleinden, die Apple identifiers for advertisers (IDFA) noemt, duidelijk moet uitleggen waarom ze dit doen en expliciet om toestemming van de gebruiker moeten vragen. Dit toestemmingsverzoek ziet er zo uit:

Tracking-verzoeken in iOS 14.5: “App toestaan om je activiteit op apps en websites van andere bedrijven te tracken?”

Volgens Apple zou het verzoek de relatie tussen app-ontwikkelaars en apparaat-eigenaars duidelijker moeten maken. Als een hypothetische zaklamp-app of sociaal netwerk informatie over uw handelingen verzamelt en deze doorstuurt aan adverteerders, om die vervolgens in staat te stellen deze gegevens aan u te linken, moet u hier niet alleen van op de hoogte zijn, maar moet u ook de mogelijkheid hebben u hiervoor af te melden.

U afmelden is niet van invloed op de app-prestaties, dus er zit geen nadeel aan het weigeren van een tracking-verzoek. Aan de andere kant: zelfs als tracking is uitgeschakeld, ziet u nog altijd advertenties, maar deze zullen niet langer gepersonaliseerd zijn.

Het reageren op app-tracking-verzoeken in iOS, iPadOS en tvOS

Om ervoor te zorgen dat advertentienetwerken u niet langer tracken via iOS-, iPadOS- of tvOS-apps, selecteert u de optie App vragen om niet te tracken elke keer als u dit verzoek krijgt.

Als u om de een of andere reden de voorkeur geeft aan gepersonaliseerde advertenties of de ontwikkelaars op deze manier wilt steunen, kies dan voor Toestaan.

Helemaal afraken van verzoeken tot app-tracking

Als u niet lastig wilt worden gevallen door tracking-verzoeken, dan kunt u deze volledig uitschakelen. U meldt zich dan voorgoed af voor tracking in alle apps. Dit is eenvoudig te doen:

  • Ga naar Instellingen;
  • Scroll naar beneden naar Privacy;
  • Open Tracking;
  • Schakel Apps toestaan om om tracking te vragen uit.

Waarom zie ik geen tracking-verzoeken op mijn Apple-apparaten

IDFA werd eerder geregeld onder Apple Advertising -> Gepersonaliseerde advertenties, wat u nog altijd kunt vinden in de iOS-privacyinstellingen. Als u op een bepaald moment gepersonaliseerde advertenties hebt uitgeschakeld, dan is Apps toestaan om om tracking te vragen automatisch uitgeschakeld. Als u geen tracking-verzoeken ziet verschijnen, komt dat waarschijnlijk hierdoor.

Apple versus targeting

Adverteerders liggen ’s nachts wakker van gebruikers die tracking uitschakelen. Sommige ontwikkelaars, zoals die van het Snapchat-team, werken al aan manieren om App Tracking Transparency te omzeilen, wat ze in theorie in staat zou stellen om profielschetsen van apparaten en hun gebruikers te blijven maken.

De veranderingen zijn goed voor gebruikers, die nu onder andere kunnen kiezen of ze privégegevens willen delen, en met wie. Een ander positief teken voor consumenten: hoe meer platforms zich zorgen maken over gegevensbescherming, hoe minder waarschijnlijk het wordt dat onze digitale vingerafdrukken in de verkeerde handen vallen.

Voor niet-Apple-gebruikers die niet van nieuwsgierige apps houden, bieden we meer opties aan voor het beschermen van uw online privacy.

Tips