Toen videogames simpelweg nog entertainment thuis waren, maakte het niemand iets uit als spelers cheats gebruikten. Zelfs toen multiplayer-modi erg populair werden, was het nog steeds voor weinig mensen écht een probleem. Maar met de komst van e-sports is dat volledig omgeslagen. Nu is valsspelen een enorm probleem, en niet alleen voor de spelers zelf, maar ook voor de organisatoren van competities, de sponsors en de miljoenen kijkers. En niet te vergeten de gokindustrie. Er kan tenslotte erg veel geld op het spel staan.
Wat kan er misgaan?
De meeste spellen worden op servers of in clouddiensten gehost, dus men zou verwachten dat het cheaten inmiddels niet meer zou voorkomen. Maar zoals altijd, is het niet zo simpel. In veel spellen ontvangt het client-programma veel meer informatie dan de speler mag zien. Het programma weet bijvoorbeeld precies waar alle tegenstanders zich bevinden. Techneuten hebben natuurlijk ontdekt hoe ze die data kunnen gebruiken om een oneerlijk voordeel in het spel te verkrijgen.
Met behulp van cheats kunnen spelers hun tegenstanders door muren en in andere omgevingen zien, en daardoor hinderlagen ontwijken. Als het programma de precieze coördinaten van een tegenstander kent, is het niet moeilijk om een automatische richt-functie te creëren om rechtstreeks op het hoofd van de tegenstander te schieten. Bovendien kan een cheat veel sneller automatisch reageren op de gebeurtenissen binnen het spel dan een mens dat zou kunnen.
Toernooi-cheats
Gelukkig is het moeilijk om te cheaten tijdens grote gaming-toernooien. Ten eerste worden de games dan normaal gesproken gespeeld op de machines van de organisatoren. Ten tweede worden er waarnemers ingezet om het gedrag van spelers in de gaten te houden. En ten derde zijn er tal van kijkers die vals spel ook kunnen spotten. Maar echte bedriegers proberen echter nog altijd om te cheaten.
Veel van dit soort evenementen beginnen met kwalificatierondes waarbij spelers vanuit huis spelen. Hoewel er dan nog minder te winnen valt, hebben spelers nu wel meer mogelijkheden om te cheaten. Een sterk team verslaan in de kwalificatierondes zorgt alleen maar voor betere kansen later in het toernooi.
Fan-websites blijven lijsten publiceren van cheaters die gesnapt zijn en van de competities verbannen zijn. Hier vindt u bijvoorbeeld een lijst met spelers die verbannen zijn van Counter-Strike: Global Offensive-toernooien. Zoals u ziet, wordt de overgrote meerderheid hiervan geweerd voor het gebruiken van cheats.
Waarom wij hierover schrijven.
Cheaten in professionele e-sports is in principe ook een cyberdreiging, en software-cheats verschillen in werkelijkheid niet veel van malware. En daar komt bij dat veel werknemers van Kaspersky grote fans van professioneel gamen zijn. Ze beseften al snel dat onze technologieën voor het detecteren van cyberaanvallen konden worden aangepast om ook vals spel in professionele e-sports-evenementen te op te sporen.
De volgende natuurlijke stap was om een anti-cheating-systeem te ontwikkelen dat door e-sports-organisatoren gebruikt kan worden. Ons systeem is cloud-gebaseerd en wordt gebruikt voor real-time toezicht op pogingen om te cheaten tijdens competities, en biedt juryleden de technische bevestiging van het gebruik van cheats. Hoewel het uiteindelijke oordeel van een mens komt, maakt dit systeem het makkelijker om te bepalen of een speler daadwerkelijk cheat. En wat ook erg belangrijk is: ons systeem is niet van invloed op de prestaties of de gameplay; het kraken van de getallen gebeurt op cloud-servers, niet op de machines van spelers zelf.
Het anti-cheatsysteem van Kaspersky kan momenteel worden gebruikt bij twee van de populairste e-sports-competities: Counter-Strike: Global Offensive en PlayerUnknown’s Battlegrounds, maar de lijst met games wordt nog uitgebreid. Hier vindt u meer informatie.