Er bestaat niet zoiets als een bedrijf dat geen gevoelige informatie bezit. Zelfs een klein retailbedrijf heeft bijvoorbeeld documenten met persoonsgegevens van werknemers die wettelijk vertrouwelijk moeten blijven. Bankdocumenten zouden moeilijk te herstellen zijn. Contracten met leveranciers en aannemers kunnen bedrijfsgeheimen bevatten.
Volg deze zeven tips om belangrijke gegevens te beschermen tegen verlies of ongepaste openbaarmaking.
1. Schakel volledige schijfencryptie in op al uw apparaten
Op apparaten waarop vertrouwelijke gegevens worden opgeslagen of verzonden (de meeste dus), moet volledige schijfencryptie (FDE) worden ingeschakeld. Encryptie beschermt de gegevens in het geval dat het toestel in verkeerde handen valt. In Windows draagt de FDE-tool de naam BitLocker. Het equivalent op macOS is FileVault. FDE staat standaard ingeschakeld op de meeste iOS- en Android-telefoons, en schakel dit dan ook niet uit, tenzij absoluut noodzakelijk.
2. Beperk vertrouwelijke gegevens tot het kantoor
Een andere manier waarop belangrijke gegevens in verkeerde handen kunnen vallen, is door verlies (of diefstal) van fysieke media: externe harde schijven of flash drives. Idealiter verlaten deze het kantoor überhaupt nooit. En als u informatie naar een extern medium moet schrijven, moet u de gegevens van tevoren coderen. Veel beveiligingsoplossingen voor kleine bedrijven ondersteunen bijvoorbeeld versleutelde opslag in de vorm van cryptocontainers.
3. Verstuur geen onversleutelde gegevens over het internet
Soms moet u vertrouwelijke gegevens online verzenden, via e-mail of een dienst voor het delen van bestanden. Wij raden sterk aan dit zoveel mogelijk te vermijden, maar als u absoluut informatie moet verzenden, versleutel die dan tenminste eerst, voor het geval deze wordt onderschept. De makkelijkste manier om dat te doen, is door bestanden met een wachtwoord te beschermen. Bijna alle archiveringsprogramma’s hebben zo’n optie. Nadat u de informatie hebt versleuteld, verzendt u het wachtwoord naar de ontvanger via een ander kanaal — voeg de informatie bijvoorbeeld toe aan een e-mail, maar verzendt het wachtwoord via een berichten-app die end-to-end-encryptie ondersteunt.
4. Verwijder gevoelige gegevens die u niet langer nodig hebt
Zelfs informatie die niet meer wordt gebruikt, kan nog problemen veroorzaken, dus zorg dat u die kwijtraakt. Verwijder minder gevoelige informatie op zijn minst en leeg vervolgens uw prullenbak zodat de gegevens niet met een simpele klik kunnen worden hersteld. Gebruik voor alles wat ook maar enigszins gevoelig is een programma dat bestanden versnippert om herstel te voorkomen.
5. Versleutel back-ups
Back-ups zijn cruciaal, maar kunnen ook een bron van lekken vormen. Daarom moet u, voordat u back-ups van vertrouwelijke gegevens maakt, deze in een cryptocontainer plaatsen.
6. Sla meer dan één kopie op
Sla uw gegevens op verschillende plekken en geïsoleerd van elkaar op. U kunt bijvoorbeeld één kopie van een bestand op uw computer bewaren en een andere kopie op een externe schijf of in een betrouwbare cloudopslag. En nogmaals, vergeet niet om de bestanden vooraf te versleutelen (of volg alle andere adviezen die u hier hebt gelezen).
7. Veilige wachtwoorden voor archiveringstools en cryptocontainers
Het verlies van het wachtwoord voor een archief met belangrijke bedrijfsgegevens betekent verlies van die gegevens. Sla wachtwoorden op in een speciaal daarvoor ontwikkelde toepassing, zoals onze toepassing voor het creëren en veilig opslaan van complexe wachtwoorden. In aanvulling op de functies voor wachtwoordbeheer, beschikt onze beveiligingsoplossing voor mkb's ook tools voor het creëren van cryptocontainers en het automatiseren van de back-upprocessen van uw gegevens. Uiteraard worden ook computers en smartphones beschermd tegen malware, die onder meer als doel kan hebben bedrijfsgeheimen te ontfutselen.