We hebben het in onze blog redelijk vaak gehad over telefoonfraude – die nep Microsoft technologische support-bellers die met malware angst proberen te zaaien om je te laten betalen voor hun service, of die nepagent die beweert dat jouw kind in gevaar is. Iedereen heeft er een hekel aan, ongeacht het feit of ze erin zijn getrapt of niet. Op het 35C3 hackerscongres was ik toevallig aanwezig bij een presentatie die het had over een geweldige oplossing voor al die oplichters aan de telefoon. Die oplossing heeft een naam: Dit is Lenny.
Lenny is een nogal onbeschaafde voice chatbot die simpelweg zijn tekst voorleest als de beller pauzeert. Lenny heeft een aantal minuten van die regels, opgenomen door een getalenteerde oudere acteur. Na het voorlezen van de laatste regel, begint hij van voor af aan. Maar het klinkt zo realistisch dat telemarketeers tientallen minuten door blijven praten tegen Lenny.
Waardoor blijven ze hangen? Aan de ene kant heeft Lenny enkele algemene gesprekszinnen zoals ”Sorry, ik kan u amper verstaan”. ”Bent u er nog?” en ”Ja,” die werken voor ieder onderwerp, en aan de andere kant heeft hij een talent voor het ombuigen van het oorspronkelijke gespreksonderwerp – familie, een heel slimme dochter – en hij zorgt ervoor dat die oplichters en telemarketeers naar zijn geklets blijven luisteren. Dit is een voorbeeld van een gesprek met Lenny:
De maker van Lenny is onbekend, maar één ding is zeker, deze persoon heeft veel mensenkennis; dit wapen tegen telemarketeers en oplichters werkt verbazingwekkend goed. Op YouTube zijn talloze filmpjes te vinden van gesprekken met Lenny, en deze zijn hilarisch. Het langste gesprek duurt bijna een uur. Stel je voor: een écht persoon heeft 40 minuten tegen Lenny gepraat alvorens ook maar te realiseren dat ze het opnam tegen een opname! En daarna ging ze nog even verder. Dat heeft ervoor gezorgd dat een hoop mensen die dag niet door haar gebeld zijn.
Tijdens de presentatie op 35C3 kwamen Merve Sahin en Aurélien Francillon van Eurocom met data verzameld uit een honderdtal van die YouTube filmpjes van Lenny, onderverdeeld in categorieën afhankelijk van het type beller. Het resultaat was dat een gemiddeld gesprek in alle categorieën iets langer dan 10 minuten was. Dat is lang genoeg om de opname 1,7 keer af te spelen.
Telemarketeers hielden het ongeveer 12 minuten vol met Lenny en oplichters ongeveer 7 minuten. Als je lang genoeg naar Lenny luistert, dan zul je 7 minuten praten tegen deze oude chatbot al lang genoeg vinden om je een complete idioot te voelen voor de rest van de dag. Oplichters verdienen dat.
Een andere bevinding die de presentatoren hadden gedaan, was dat in tegenstelling tot andere bellers, oplichters eerder geneigd waren om te vloeken, gedurende 10% van alle gesprekken. En zij worden ook eerder boos op arme Lenny, die dit gelukkig niet erg lijkt te vinden. Een interessant punt is dat Lenny slechts in 5% van de gesprekken als een chatbot wordt herkend. Een hoop bellers hangen op zonder te weten dat het geen echte persoon is, wat ook hilarisch is.
Helaas is het moeilijk om Lenny zelf als bot in te stellen, ondanks dat het slechts enkele audiobestanden en 4 regels code zijn. Hiervoor moet je eerst een Asterisk, Freeswitch of VoIP en telefoonserver instellen, wat gratis is, maar wel wat IT-vaardigheden vereist. Daarna moet je Lenny hierop installeren, door de audiobestanden te kopiëren en de code op de juiste plaats te zetten. Mocht je het willen proberen, dan kan YouTube je opnieuw op weg helpen met de nodige informatie (Chris van Crosstalk Solution heeft een aardig filmpje waarin hij uitlegt hoe je Lenny kunt installeren met FreePBX, wat een grafische interface is voor Asterisk).
En ik kan dit artikel niet afsluiten zonder een ander filmpje van Lenny. Rock on, Lenny!